Torbjørn Røe Isaksen (H): Regjeringens ekspertutvalg i IA-prosessen leverte i begynnelsen av februar sine innspill til IA-forhandlingene, hvor det annet ble foreslått en ny modell for arbeidsgiverfinansiering av langtids sykefravær.
Hva er de økonomiske og praktiske konsekvensene av ekspertutvalgets forslag for små og mellomstore bedrifter?
Begrunnelse
Det er to hovedelementer i forslagene fra ekspertutvalget, som begge vil kunne ha en positiv effekt i forhold til å redusere sykefraværet, men som også kan ha forholdsvis store konsekvenser for små og mellomstore bedrifter:
1) Økt bruk av graderte sykmeldinger og skjerpede krav til å iverksette omfattende tilretteleggingstiltak kan være vanskelig å gjennomføre i mindre bedrifter, blant annet fordi enkeltbedrifter kan mangle bredden i arbeidsoppgaver og den nødvendige fleksibiliteten i organiseringen som gjør tilrettelegging praktisk mulig. Forholdet mellom manglende kapasitet for tilrettelegging fra arbeidsgiverens side og krav til arbeid fra arbeidstagerens side, kan potensielt medføre ekstra kostnader for bedriften.
2) Økt arbeidsgiveransvar for langtidsfravær, gjennom 20 prosents medfinansiering i et helt år for 100 prosents sykmeldte, kan ha en stor belastning for små bedrifter. Dette både fordi man alt kan ha en avtale om toppfinansiering utover folketrygdens tak på 6 G, relativt produktivitetstap under fravær og kostnader knyttet til innhenting av vikarer.
I verste fall kan dette påføre bedriften en byrde som kan utgjøre forskjellen mellom pluss og minus i regnskapene for de minste bedriftene.
Innenfor de begrensede rammene regjeringen og partene i arbeidslivet har valgt å gjøre endringer for å redusere sykefraværet, er det viktig at man velger en modell som også kan ha positiv effekt overfor små og mellomstore bedrifter.