Øyvind Halleraker (H): Vil samferdselsministeren vurdere å innføre avgiftsreduksjon for hvit diesel, slik at det vil lønne seg å kjøre miljøbevisst?
Begrunnelse
Hver vinter er det store problemer med luftkvaliteten i de store byene, mye på grunn av forurensing fra kjøretøyer. I tillegg er Norge nødt til å ta grep for å kunne nå klimamålene som både Regjering og Storting har forpliktet seg til.
Hvit diesel kan anvendes på alle dieselmotorer uten noen form for modifikasjon, inkludert skipsmotorer og kjeleanlegg. Marintek i Trondheim har dokumentert at hvit diesel / miljødiesel reduserer utslippene av NOX, CO, PM, FSN og spesifikt drivstoff-forbruk. Alle tyngre dieselkjøretøy (over 3,5 tonn, bortsett fra den nyeste Euroklassen) i Milano er pålagt å bruke hvit diesel. Der gis det en avgiftslettelse på 26 cent, cirka 2 kroner.
For å gjøre byluften renere, og for å sikre miljøet mindre miljøskadelige utslipp, har Regjeringen her mulighet til å gjøre det lønnsomt å være miljøbevisst. Dette ville vært et viktig bidrag for miljøet, og det kunne kanskje vært et mindre plaster på såret til de næringene som ble rammet av bio-dieselavgift.