Øyvind Halleraker (H): Senterpartiet og Høyre har historisk hatt en viktig felles verdi, respekten for eiendomsretten. I arbeidet med "Ny felles parkeringsregulering" synes det som at dette prinsipp er forlatt når departementet sier at det ikke skal være tillat å kreve betaling for parkering av el- og hydrogendrevne biler og for bevegelseshemmede, verken på offentlig eller privat grunn.
Vil ministeren fremme loven uten å ha konsekvensutredet hvilke inngrep dette gjør i den private eiendomsretten?
Begrunnelse
Arbeidsgruppen for "Ny felles parkeringsregulering?" ble utnevnt 13.08.09 og mandatet bygger på "Rapport fra arbeidsgruppe april 2006". I arbeidsgruppens arbeid synes det bestemt at det ikke lenger skal være tillatt å kreve betaling for parkering av el- og hybridrevne biler og for bevegelseshemmede med gyldig P-bevis, verken på offentlig eller privat grunn.
De økonomiske konsekvensene av dette i form av inntektstap vil bli betydelige, både for kommuner og private grunneiere. De private grunneiere har i høringsomgangen anført at dette utløser erstatningsplikt i henhold til grunnloven, men Regjeringen ser ikke ut til å dele dette syn. Til nå har det ikke vært foretatt noen konsekvensvurdering, så det er vanskelig å estimere de nøyaktige tapene kommuner og private vil bli påført.
I dag er det bare registrert cirka 4500 el-biler i Norge, men realistiske anslag om utviklingen regner med at dette vil øke til 200 000 biler innen få år.
I dette perspektivet kan ny parkeringsregulering få betydelige økonomiske konsekvenser, særlig for eierne av parkeringsanlegg nær kollektivknutepunkt og andre sentrale sentrumsområder.
Det er også et spørsmål om det å gi enekelte grupper betalingsfritak er riktig ut fra et diskriminerings- og likestillingsperspektiv.