André Oktay Dahl (H): Kan statsråden klargjøre hvorvidt man anser at Fylkesmannens miljøvernavdeling handler i pakt med Stortingets forutsetninger i innsigelsessakene vedrørende Marikollen i Rælingen, Sjonken i Nannestad og at departementet forholder seg til de samme forutsetningene vedrørende forslag om grenseendringer i Bærum?
Begrunnelse
I sin tid ble det pekt på at det var stor avstand mellom hva miljø- og utviklingsminister Erik Solheim sa om den nye markaloven i media og hva som faktisk sto i den loven som ble foreslått. Det ble hele tiden forsikret at hensikten var å bevare Marka og fremme friluftslivet.
Stortingets behandling endret heldigvis mye på det forslaget som var fremlagt av Miljødepartementet. Hensikten med dette var blant annet å legge til rette for nye idrettsanlegg og til utviking av eksisterende anlegg.
Det blir dermed et enda større paradoks at det fremmes innsigelser til både anleggene i Marikollen i Rælingen kommune og Sjonken i Nannestad. I Sjonken er det allerede et skileikanlegg. Utvidelsen med blant annet lysløype og skistadion, skal erstatte anlegget i Åsgreina. Deler av denne lysløypa ligger også innenfor markagrensen. Planene både i Nannestad og Rælingen handler om å bruke Marka til aktiviteter og opplevelser, både for aktive idrettsutøvere og turfolket. I Nittedal kommune er det på sin side store utfordringen knyttet til området rundt Varingskollen. Kommunen har også behovet for justering av markagrensen. Under arbeidet med loven ble det lovet at det skulle gis rom for tilpasninger av markagrensen. Da Markaloven ble vedtatt i fjor, fikk kommunene et løfte om at de kunne ta initiativ til endringer i etterkant.
Bærum kommune søkte på denne bakgrunn om 13 grenseendringer, men i svarbrev fra Miljøverndepartementet har kommunen fått signaler om at kun "mindre justeringer" kan gjennomføres.
Fylkesmannens miljøvernavdeling og departementet synes å være på kollisjonskurs med stortingsflertallet, dersom det som har kommet frem i media så langt stemmer.