Bård Hoksrud (FrP): VG skrev 15. februar 2010 at Regjeringen vurderer å bryte sine egne løfter når det gjelder vei og tog. De økonomiske rammene for riksveiinvesteringer har allerede blitt redusert med 494 mill. kroner for perioden 2010-2013 fra løftene i Nasjonal Transportplan 2010-2019 St.meld.nr. 16 (2008-2009) fra 13. mars 2009, til Statens Vegvesens handlingsprogram 2010-2013 (2019) fra januar 2010. Ambisjonsnivået var allerede i utgangspunktet veldig lavt.
I hvilke konkrete prosjekter fra NTP er rammen redusert?
Begrunnelse
Fremskrittspartiet ønsker å bygge sammenhengende motorvei mellom de største byene i Norge, blant annet på E18/E39 Ørje/Riksgrensen-Oslo-Kristiansand-Stavanger og E6 Svinesund-Oslo-Trondheim-Steinkjer. Regjeringspartiene Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet har hele tiden vært uenige i at det er behov for en slik storsatsing. Mens Fremskrittspartiet ønsker motorveiutbygging, går for eksempel de rødgrønne inn for ny tofeltsvei på E18 Melleby-Momarken istedenfor firefeltsvei. Dette er svært kortsiktig og lite fremtidsrettet. I Regjeringens eget forslag til Nasjonal Transportplan i St.meld.nr. 16 (2008-2009) gikk de rødgrønne inn for å bruke 2557 mill. kroner på transportkorridor 3 som går forbi Grenland i perioden 2010-2013, men Statens Vegvesen sier nå at dette beløpet er redusert med ytterligere 137 mill. kroner. Fremskrittspartiet gikk for øvrig inn for å bruke 13,97 mrd. kroner på denne transportkorridoren enn regjeringen innen 2013, tilsvarende 140 km med ny motorvei på strekningen. Jeg er svært skuffet over at Regjeringen tydeligvis ikke greier å oppfylle sine meget beskjedne løfter på samferdselsområdet.