Ingebjørg Amanda Godskesen (FrP): Regjeringen publiserte 27.01.10 pressemelding "E18 Langangen-Grimstad: Ny 4-felts veg langs dagens trase". I det vedlagte brev fra departementet stod det at man hadde valgt konsept 4 fra konseptvalgutredningen fra sept. 08, og at konsept 5 skulle utredes videre for strekningen nord og øst for Brevik. NRK, Agderposten. Arendals Tidende og mange lokalpolitikere tolket dette som et klarsignal og forskuttering for ny firefeltsvei mellom Arendal og Tvedestrand.
Medfører dette riktighet?
Begrunnelse
Først syntes vi det var leit at nevnte pressekonferanse foregikk da transportkomiteen var på komitereise i utlandet. Til opplysning kan det sies at dette var første gang komiteen var utenlands, og det at vi ikke var i landet gjorde det vanskelig for oss å kommentere innholdet under fremleggelsen.
Da Stortinget behandlet Nasjonal Transportplan gikk Fremskrittspartiet inn for utbygging til minimum firefeltsstandard langs hele Sørlandskysten, og satte av pengene som skulle til for å få dette gjennomført på en rask og ressurseffektiv måte. Når det gjelder strekningen E18 Arendal-Tvedestrand fikk Fremskrittspartiet ingen støtte fra de andre partiene på følgende merknad, dvs. verken fra Ap, SV, Sp, KrF, V eller H:
"Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at E18 mellom Arendal-Tvedestrand i Aust-Agder etter åpningen av OPS-prosjektet Grimstad Kristiansand vil være den stekningen på E18 gjennom Agderfylket med dårligst standard. Disse medlemmer viser til at det ikke står noe i Nasjonal transportplan 2010-2019 om verken prosjektkostnad eller statlig finansiering, men viser til at det e nevnt i St.meld.nr 16 (2008-2009) som et prosjekt som kan prioriteres i siste seksårsperiode betinget av tilslutning for delvis bompengefinansiering. Disse medlemmer viser til statsrådens svar på NTP-spørsmål nr. 5 fra komiteen, der det fremkommer et kostnadsanslag på 3 mrd. kroner for prosjektet, og at Regjeringen har satt av 300 mill. statlige kroner til prosjekter på strekningen. Disse medlemmer vil samtidig understreke viktigheten av at det i forbindelse med prosjektet prioriteres en trygg avkjørsel fra E18 og god forbindelse ned til Arendal Havn Eydehavn. Disse medlemmer ønsker full statlig finansiering av prosjektet. Disse medlemmer vil på denne bakgrunn øke planrammen med 200 mill. kroner for 2010-2013, og med 2 700 mill. kroner for perioden 2010-2019"
Dersom Ap, SV og SP har snudd i dette spørsmålet, vil det være en positiv overraskelse for folk flest på Sørlandet.