Vigdis Giltun (FrP): Ny bostedsadresse har ført til at en person 5 måneder etter flytting fremdeles ikke får rehabiliteringspenger fra Nav Nesodden. Overføring av opplysninger som viser at hun har rett til utbetaling ved flytting burde være en enkel rutine, og ikke føre til opphold i utbetaling.
Hvorfor oppstår slike problemer, og hvordan vil statsråden sørge for at Nav-kontorene samarbeider på en måte som sikrer "sømløse tjenester" slik at bytte av bostedsadresse ikke fører til at klienter blir skadelidende og står uten penger å leve av?
Begrunnelse
Denne personen flyttet til Nesodden i september/oktober 2009 og henvendte seg til Nav i sin nye hjemkommune. Klienten har opplevd store problemer med å få saken sin ferdigbehandlet ved Nav Nesodden. De nekter å utbetale rehabiliteringspenger på tross av at klienten har mottatt dette tidligere fra Nav Grünerløkka, og hun har gyldig vedtak frem til juni 2010. Nav Grünerløkka utbetalte frem til desember på tross av at personen hadde flyttet til Nesodden, men etter det har hun stått uten inntekt. Det er en håpløs situasjon for en mor med 2 barn, og hun opplever det som at saken treneres. Alle har rett til hjelp fra sin hjemkommune, og det er årsaken til at denne personen nå henvender seg til Nav Nesodden. Når personer ikke får det de har krav på i tide medfører det store problemer for den det gjelder, og det medfører også masse ekstra henvendelser til Nav. Det burde derfor også være i Nav sin egen interesse å raskt ordne opp i slike saker. Denne kvinnen har hatt kontakt med en frivillig organisasjon som har forsøkte å hjelpe, men de er også fortvilet over situasjonen da den ansvarlige ved Nav-kontoret, i følge dem, unnlater å svare både på brev og på telefon. Situasjonen er håpløs hvis det er slik at Nav-kontoret ikke er villige til å yte service, informere eller hjelpe folk i en vanskelig situasjon. Det snakkes mye om samhandling, og dette er et godt eksempel på hva slags saker det burde samhandles bedre om. Overflytting fra et NAV- kontor til et annet burde etter min mening skje uten problemer, og uten opphold i utbetaling av penger som det allerede er fattet vedtak om. Jeg er bekymret over alle henvendelsene jeg mottar om saker som virker opplagte, men hvor folk "møter veggen" i sitt møte med Nav. Folk ringer og spør meg hvor de kan få hjelp til å ordne opp i sakene sine, men jeg har dessverre ikke noe godt svar å gi dem så lenge det ikke finnes noe Nav-ombud. Hvis det er slik at Nav-kontorene har flere måneder gamle saker liggende kan problemene lett forsterkes etter 1. mars når den nye ordningen med arbeidsavklaringspenger innføres. Jeg håper derfor at statsråden kan gi et råd om hvordan denne klienten skal forholde seg for å få oppfylt sine rettigheter.