Bård Hoksrud (FrP): I skriftlig spørsmål 15:509 (2009-2010) ble det spurt om avgifter på Toyota plug-in hybridbiler, men statsrådens svar tyder på at spørsmålet ikke ble oppfattet 100 % korrekt. GM jobber nå med å utvikle Opel Ampera, en plug-in hybrid som i praksis er en elektrisk bil med 1,4 liters motor som ladeaggregat. Bilen skal kunne kjøres 60 km uten forbrenningsmotor.
Vil denne bilen klassifiseres som elbil eller bensinbil, og vil eventuelle avgifter være basert på CO2-utslipp med fulladet eller utladet batteripakke?
Begrunnelse
En plug-in hybrid er en bil med både elmotor og forbrenningsmotor, og som i motsetning til dagens hybridbiler kan lades i stikkontakten. Slike biler kommer snart på markedet, og i USA finnes det allerede en rekke selskaper som modifiserer eksisterende hybridbiler slik at de kan lades fra stikkontakt. Fremskrittspartiets stortingsgruppe har tatt opp spørsmålet om eventuell avgiftsbelegging av slike biler i spm. 280 fra Finanskomiteen/Fremskrittspartiets fraksjon av 15. okt 2009 til statsbudsjettet for 2010, og i skriftlig spørsmål Dokument nr. 15:509 (2009-2010). I svaret til budsjettspørsmålet hevdet Finansdepartementet at det neppe vil komme plug-in hybrider til Norge i 2010, og at det dessuten var sannsynlig at fremtidig hybridbiler vil bruke elektromotoren og forbrenningsmotoren samtidig uavhengig av kjørelengde. Begge deler vil sannsynligvis vise seg å være feil. Dersom noen ønsker å privatimportere ombygde hybridbiler med plug-in støpsel i 2010 vil Finansdepartementet ha tatt feil på punktet om at det ikke blir import i 2010.
Påstanden om at fremtidige hybridbiler vil bruke elektromotoren og forbrenningsmotoren samtidig uavhengig av kjørelengde, er allerede tilbakevis i forbindelse med uttestingen av nye Toyota Prius, GMs planer for Opel Ampera og planer fra andre bilfabrikanter. I svaret på skriftlig spørsmål Dokument nr. 15:509 (2009-2010), viser statsråden utelukkende til typegodkjenningen – uten å problematisere hvordan slik typegodkjenning vil slå ut for plug-in hybrider som kan kjøre flere mil på batteri uten at forbrenningsmotor/aggregat startes.