Kenneth Svendsen (FrP): Norges Lastebileierforbund avd. Nordland, Troms og Finnmark har gjennomført en test av vinterdekk med forskjellig størrelse på piggdekk.
Vil statsråden vurdere å tillate bruk av større pigger basert på testresultatet?
Begrunnelse
Norges Lastebileier-Forbund sine avdelinger i Nordland, Troms og Finnmark arrangerte i samarbeid med Dekkmann og Forsvaret mandag 11/1-10 test av piggdekk.
Bilene som ble brukt var Forsvarets Kjøreskole Bardufoss sine Scania R 500 påmontert nye dekk av typen Continental HSW2 foran og Barum BD 22 på drivakselen. Dekkene på den ene bilen var pigget ihht. forskriften med 130 stk. 3 grams miljøpigger i hvert hjul mens den andre bilen var pigget etter ønske fra NLF med 200 stk. 6 grams i hvert hjul. Bilen var lastet til ca lik totalvekt (24500kg) og vektfordeling på foraksel kontra bakaksel/boggi (7300kg/17000kg) var også lik.
Testen forgikk på NAF øvingsbane Setermoen under forhold med glatt vått isunderlag, + 4 grader i lufttemperatur og tidvis regn/sluddbyger. Banene er utstyrt med hastighetsmåler og det er disse som det er referert til testresultatene.
Det ble foretatt gjentatte bremseforsøk på rett strekning med økende hastigheter for å se om forskjellig type og antall pigg hadde innvirkning på bremselengden.
Resultatene skjematisk oppsatt ble som følger:
Hastighet i km/t. Bremselengde på bil utstyrt ihht. forskrift Bremselengde på bil utstyrt ihht. NLF ønske
3125m20m
4560m50m
5080m65m
5482m70m
I tillegg ble det også kjørt noen forsøk i sving for å avdekke om det var forskjell på retningstabilitet og grep mot underlaget.
Her viste det seg også at det ble forskjellig resultat, bilen med dekkutrusting ihht. forskriften fikk etter hvert som hastigheten økte opp mot 30 km/t store problemer med å holde seg i sitt kjørefelt og fronten av bilen skled sidelengs. Den andre bilen med flere pigger i dekkene hadde bedre retningstabilitet men på begge bilene virket det som bakenden slapp ca. på samme tidspunkt.
Det vi skal merke oss er at alle forsøkene er foretatt i forholdsvis lave hastigheter (fart som brukes i tettbebygd strøk) Hadde vi kunnet øke hastigheten opp mot ”normale” landeveistransport på 70 km/t og høyere ville bremselengdene øket dramatisk pga fysikkens lover som sier at ved dobling av hastighet firedobles bremselengden.