Ingjerd Schie Schou (H): Vil statsråden ta initiativ til en gjennomgang av innhold og organisering av realfagene i videregående skole med sikte på å gi elevene et best mulig utgangspunkt for avsluttende eksamen og høyere utdanning; vil statsråden medvirke til at læreplanene gjenomgås på nytt, og ikke minst ha en fornyet kontakt med realfagsmiljøene ute i videregående skole?
Begrunnelse
Matematikkurset 1T har læreplanmål som gir godt grunnlag for videre valg av matematikkurset R1. Vanskelighetsgraden er tilfredsstillende, men kurset er for stort og omfattende hevdes det fra skolene. Progresjonen fra ungdomskolen oppleves som svært stor. Elevene mangler mye av de nødvendige forkunnskapene hvilket påkrever mye repetisjon. Resultatet er lite rom for trening og drilling, hvilket er nødvendig for å mestre faget. Noe som igjen er nødvendig for at den enkelte elev skal velge realfag videre.
Pr i dag, uten skriftlig, offentlig eksamen, har skolene arbeidet intenst med faget helt fram til skoleslutt. Lærere melder om at tiden ikke strekker til.
Bekymringen er stor, når skolene må være ferdig med alle læreplanmålene i god tid før 19. mai. Mindre tid til trening, karakterene synker og interessen for å velge realfag videre avtar.
Det kan være aktuelt å redusere læreplanmålene i 1T.
Eksamen våren 2010 kan det være for sent å gjøre noe med, men bekymringen må bringes videre til den rette eksamensnemden mht. utformingen av eksamen til våren.
Naturfaget i Vg1 er blitt for vanskelig. De fleste elevene mangler nødvendige forkunnskaper og det brukes uforholdsmessig mye tid på repetisjon. Spesielt læreplanmålene innenfor kjemi faller så vanskelig at elevene skremmes vekk fra å velge kjemi som programfag i Vg2.
Læreplanene i 1T og naturfag kan gjennomgås med tanke på å begrense enkelte læreplanmål, slik at det blir tid til nødvendig repetisjon og fordypning. Det er berettiget uro for at 1T og naturfag Vg1 skremmer elevene fra å velge realfag.
Det meldes om at Kurset 2P har få og sære læreplanmål. Når 1P i VG1 er ferdig og det ikke trenges repetere stoff fra 1P med tanke på eksamen, blir dette kurset for lite. Erfaringer er også at temaene i 2P er valgt bare for å fylle et kurs og ikke for at det skal være nyttig lærdom for elever som allerede har mistet interessen for matematikk.
Kurset S1 oppleves altfor likt 1T. 1T elevene spekulerer i dette og velger S1 heller en R1. Dette for å få gode karakterer og ikke for å lære mer matematikk. Opprinnelig var S1 ment som et videregående kurs for 1P elever. I praksis er det få 1P elever som velger S1 og disse liker seg dårlig da medelever kan det meste fra før. Læreplanmålene i S1 bør derfor gjøres om.
Matematikkurset S2 inneholder for få læreplanmål til å være et 5timers kurs. Elevene kunne med fordel tilegnet seg mer matematikk i løpet av dette året.