Øyvind Halleraker (H): E39 Kyststamveien, er hovedferdselsåren nord-sør på Vestlandet. Mellom Stavanger og Bergen opererer Fjord 1 to av Norges mest trafikkerte ferjesamband, som nå må gå med sterkt redusert kapasitet.
Hvordan vil samferdselsministeren rydde opp i forholdene knyttet til Sjøfartsdirektoratets revurdering og tilbaketrekking av godkjenning for redningsflåten på de fem gassferjene som trafikkerer E39-sambandene i Hordaland og Rogaland, slik at ikke trafikantene blir skadelidende?
Begrunnelse
E-39 er en hovedpulsåre for frakt av person- og godstrafikk mellom Bergen og Stavanger. Vestlandet er avhengig av ferjene over Boknafjorden og Bjørnefjorden, og at disse har tilstrekkelig kapasitet.
Alle er enige om at sikkerheten er aller viktigst. Da er det helt uhørt at Sjøfartsdirektoratet skal ha gitt godkjenning på feil grunnlag til fem gassferjer som nå har vært i trafikk i flere år og fraktet hundretusener av passasjerer gjennom storm og vintermørke med for dårlig sikkerhetsutstyr.
E-39 er en hovedpulsåre for frakt av person- og godstrafikk mellom Bergen og Stavanger. Vestlandet er avhengig av ferjene over Boknafjorden og Bjørnefjorden, og at disse har tilstrekkelig kapasitet.
Alle er enige om at sikkerheten er aller viktigst. Da er det helt uhørt at Sjøfartsdirektoratet skal ha gitt godkjenning på feil grunnlag til fem gassferjer som nå har vært i trafikk i flere år og fraktet hundretusener av passasjerer gjennom storm og vintermørke med for dårlig sikkerhetsutstyr.
Sjøfartsdirektoratets feil og den nåværende kompetansestriden med Fjord 1 koster nå ferjepassasjerer uforutsette oversittinger og dermed uberegnelig økt reisetid mellom Stavanger og Bergen. Dette er fullstendig uakseptabelt for næringsliv og befolkning langs en av landetes hovedferdselsårer. Rett før påske opplever vi nå altså at ferjene må seile med 150 færre passasjerer enn de har gjort hittil, på grunn av endret vurdering av vakueringssystemene på ferjene fra Sjøfartsdirektoratets side.
Det ser nå ut til å dreie seg om finansiering av økt evakueringskapasitet og lang behandlingstider for en anke fra selskapet. Da det ikke er satt av tilleggsmidler til ekstra flåtekapasitet eller midlertidig vurdert å sette inn ekstra ferjer for å avhjelpe situasjonen er dette en fullstendig uakseptabel situasjon som bare statsråden og hennes kollega, Giske kan rydde opp i.