Jan-Henrik Fredriksen (FrP): Helseforetakene har nå ansvaret for pasientreiser og har overlatt organiseringen til Pasientreiser ANS. Enkelte pasienter opplever at det er svært vanskelig å få svar på telefonen hos Pasientreiser sentralt og at det er kostbart å ringe sitt lokale kontor for å få hjelp til reise. Ofte blir ventetiden lang i telefonen mens prisen øker for hvert minutt man må vente, en utgift som ikke burde belastes pasienten men den som er skyld i ventingen.
Hva vil statsråden gjøre for å begrense utgiftene for pasientene?
Begrunnelse
Det er et bærende prinsipp i norsk helsevesen at alle pasienter skal ha like muligheter til å få helsetjenester ved behov og at egen lommebok og geografisk tilhørighet ikke skal spille noen rolle. Etter at helseforetakene overtok ansvaret for pasienttransporten er enkelte utgifter i forbindelse med dette overført til brukeren gjennom telefonregningen. Mange opplever at det er lang ventetid for å komme frem til den sentralen som ordner transporten i den aktuelle regionen noe som fører til at telefonregningen øker. Det må betales en pris pr. minutt mens man venter. Det er urimelig at pasienten skal bli pålagt denne utgiften som antagelig ofte skyldes for dårlig kapasitet hos Pasienttransport. Utgiften burde pålegges den instans som er årsaken til den, ikke den som ikke har noen annen mulighet til å få dekket sitt behov for transport enn å vente i køen og som har en rettighet til tjenesten.