Elisabeth Røbekk Nørve (H): Helse Midt-Norge foreslår nedleggelse av fødeavdelingen i Kristiansund, og å omgjøre fødeavdelingen i Orkdal til fødestue. Det betyr store reiseavstander til nærmeste fødeavdeling for fødekvinner i Aure. De fødende uttrykker stor uro og utrygghet for fremtidens fødetilbud.
Mener statsråden at dette er et forsvarlig fødetilbud til kvinner i utkant Norge, og at forslaget fra Helse Midt-Norge er i tråd med Stortingets vedtak i Stortingsmelding nr. 12, innstilling S.nr. 240 om svangerskap, fødsel og barselomsorg?
Begrunnelse
I brev fra en trebarnsmor og ti gravide kvinner i Aure kommune i Møre og Romsdal, vises det til at Helse Midt-Norge har foreslått nedleggelse av fødeavdelingen i Kristiansund, og omgjøring av fødeavdelingen i Orkdal til en fødestue. Det betyr at fødende fra Aure vil ha 16 mil til Trondheim, - en reisetid på mellom 2.5 til 3 timer, alt etter hvor du bor i kommunen. Alternativet er 13 mil til Molde, men med lengre reisetid på grunn av kryssing av fjord med ferge. På vinterstid er det verre med glatte veier og fjelloverganger som ofte er stengt grunnet ras som gjør transporten ekstra utfordrende og tidkrevende. Avstandene utgjør også en ekstra kostnad for den enkelte familie, da fødsel er en familiebegivenhet som de nærmeste gjerne vil ta del i. Kvinnene fra Aure er engstelige over forslaget om at det i fremtiden vil bli kun en fødestue mellom Molde og Trondheim, noe som betyr et svært mye dårligere fødetilbud enn dagens, med fødeavdeling både i Kristiansund og i Orkdal. De viser i brevet til at fødestuer er jordmorstyrte fødeenheter uten beredskap for operative eller instrumentelle fødsler, som mangler gynekolog i vakt. De viser videre til at førstegangsfødende og risikogravide/ fødende må belage seg på ekstra lang transport for å kunne føde ved en fødeenhet med status fødeavdeling eller kvinneklinikk, og at friske gravide som er selektert til å føde på en fødestue vil kunne oppleve fødselskomplikasjoner underveis i fødselsforløpet. At de dermed risikerer å måtte transporteres langveis for å få nødvendig tilgang på gynekolog og akutthjelp. Store reiseavstander gir klart økt risiko for transportfødsel, noe som er svært uheldig for risikofødende. Kvinnene viser også til at dagens fødeavdelinger i Kristiansund og Orkdal er sertifiserte som ”mor og barn vennlige” og har ellers et rykte for å gi sine føde/ barselkvinner et godt kvalitativt tilbud. Der kvinner får tilbud om å føde i trygge og rolige omgivelser med jordmødre som har tid til dem, og der de får god barselomsorg som er viktig for det videre forløpet. De viser videre til at sommeren 2008 var fødeavdelingene i Kristiansund og Orkdal stengt samtidig, noe som endte med fødekaos på St. Olavs Hospital i Trondheim. At engstelige fødende i timevis ble overlatt til seg selv i korridorene med rier. Ferierende kommunejordmødre måtte stille opp på dugnad for å unngå at kvinnene i distriktet skulle føde i ambulansen uten kvalifiserte fødselshjelpere. En følgetjeneste som Helse Midt-Norge ifølge brevskriveren nektet å ta kostnadene for. I følge Stortingsmelding nr.12 ” en gledelig begivenhet” (2008-2009) foreslås det at det regionale helseforetaket pålegges å utarbeide en flerårig helhetlig og lokalt tilpasset plan for fødetilbudet i regionen sammen med berørte kommuner. Den skal sikre kapasitet i forhold til fødselstall og være i samsvar med utvikling av akuttilbud ved lokalsykehus. Planen skal sikre de fødende i regionen et desentralisert, differensiert og forutsigbart fødetilbud, også i høytider og ferier.