Svar
Sigbjørn Johnsen: Innenfor rammen for interpellasjonsdebatten om kvotehandel i Stortinget 23. mars var det dessverre ikke anledning til å komme inn på alle spørsmål representanten Astrup tok opp. I lys av dette inviterte jeg til å stille spørsmål til skriftlig besvarelse, og jeg er glad for denne muligheten til å gjøre nærmere rede for enkelte viktige forhold.
Statens kjøp av klimakvoter skjer i samsvar med det opplegget som er presentert i Revidert nasjonalbudsjett 2007 og i Finansdepartementets budsjettproposisjoner. I første del av innkjøpsprogrammet for perioden 2008-2012 er det lagt vekt på å inngå avtaler om prosjekter som er i en tidlig fase i prosjektsyklusen. På dette stadiet vil det nødvendigvis være usikkert om prosjektene vil oppnå FN-godkjenning. Ved å engasjere seg tidlig i prosjektene kan staten støtte opp under utviklingen av markedet for klimakvoter og legge til rette for utvikling av nye klimaprosjekter. Det kan ta flere år fra et prosjekt planlegges til det blir godkjent og kan begynne å produsere kvoter. Det er FN som godkjenner kvoter, blant annet basert på en vurdering av om prosjektene bidrar til en reduksjon i klimagassutslippene, det såkalte addisjonalitetskravet. Norge betaler ikke for kvoter før de er godkjent og levert til vår konto i kvoteregisteret.
På grunn av usikkerheten knyttet til FN-godkjenning og gjennomføring av klimaprosjekter er det både i Revidert nasjonalbudsjett 2007 og Finansdepartementets budsjettproposisjoner lagt til grunn at det kan bli levert færre kvoter enn det som blir kontrahert. I tråd med dette har Stortinget gitt Finansdepartementet fullmakt til å inngå kontrakter om samlede leveringer som overstiger kjøpsbehovet. I Finansdepartementets budsjettproposisjon for budsjettåret 2010 ble det på bakgrunn av generelle erfaringer i markedet beregningsmessig lagt til grunn at om lag 70 pst. av kontraktsvolumet blir levert.
Tiden det tar å få et prosjekt godkjent i FN, har økt siden 2007, noe som må ses på bakgrunn av at arbeidet med å kontrollere at utslippsreduksjonene er reelle er styrket. CDM-systemet skal fremme bærekraftig utvikling og bidra til utbredelse av miljøvennlig teknologi, men det er ikke et krav at prosjektene skal være demonstrasjonsprosjekter basert på ny og uprøvd teknologi. FN legger avgjørende vekt på at det kan dokumenteres at et prosjekt ikke ville ha blitt gjennomført uten inntekter fra salg av klimakvoter, jf. addisjonalitetskravet. Det må normalt foreligge en analyse som dokumenterer at prosjektet er avhengig av kvoteinntekter for å bli tilstrekkelig lønnsomt. Demonstasjonsprosjekter godkjennes på et særlig grunnlag, og det må i denne sammenheng dokumenteres at en benytter en teknologi som er uprøvd i den aktuelle regionen, eller at det finnes teknologiske eller finansielle barrierer som gjør at prosjektet ellers ikke vil bli gjennomført.
I noen tilfeller har det oppstått spørsmål om særskilt støtte fra vertsland kan innebære at tiltak ville ha blitt gjennomført også uten inntekter fra salg av CDM-kvoter. Dette er blant annet et tema for vindkraft i Kina, der myndighetene gjennom sine nettselskaper i lang tid har hatt spesielt gunstige tariffer for elektrisitet fra vindkraft. FN har avvist enkelte vindkraftprosjekter fordi de ikke ville være addisjonelle med de tariffer som tidligere har vært observert i de aktuelle regionene. Vi kan ikke se bort fra at også enkelte av de prosjekter Finansdepartementet har avtaler om, kan bli avvist av FN på et slikt grunnlag. De fleste vindkraftprosjekter i Kina som er fremmet for FN er imidlertid blitt godkjent. FNs grundige vurdering av addisjonalitet er en viktig kvalitetssjekk for oss, og for at de prosjektene vi sitter igjen med gir den anslåtte reduksjonen i utslipp av klimagasser.
Det er ikke riktig at ”veldig mange av de prosjektene som Regjeringen så langt har satset på, har blitt underkjent”. Som det framgår av referatet fra interpellasjonsdebatten i Stortinget opplyste jeg at Finansdepartementet har lagt ut en liste over de avtaler om levering av klimakvoter departementet har inngått, jfr. vedlegg. Av de 67 prosjektene Finansdepartementet har inngått avtaler om, er det så langt bare ett som er blitt forkastet av FN. Et annet prosjekt, et vannkraftsprosjekt i Kina, falt bort fordi selger valgte å avslutte prosessen før saken ble behandlet i FNs organer. Endringer i den praksis FN legger til grunn for godkjenning av klimaprosjekter, kan føre til at flere prosjekter blir avvist. Finansdepartementet vil med jevne mellomrom gå gjennom porteføljen for å legge til rette for at vi har tilstrekkelig mange kvoter på bok når regnskapet skal gjøres opp etter utløpet av Kyotoperioden 2008-2012.
Det framgår av vedlagte liste at Finansdepartementet per i dag har inngått avtaler om levering av 20,6 millioner kvoter, og at 95 pst. av kvotene stammer fra prosjekter i utviklingsland.
Representanten Astrup viser i sitt spørsmål til opplysninger i avisen Klassekampen om at 73 øre av hver klimakrone går til ”meglere, advokater, rådgivere, konsulenter og offentlige aktører”. Klassekampen viser i en artikkel om dette til selskapet Carbon Retirement. Finansdepartementet har ikke bakgrunnsmateriale til å kvalitetssikre de tallene fra Carbon Retirement som er omtalt i Klassekampen. På generelt grunnlag vil jeg minne om at formålet med Den grønne utviklingsmekanismen er at inntektene fra kvotesalget skal gå til dekning av ekstrakostnadene ved å innrette produksjonen på en klimavennlig måte, uavhengig av om disse består i ekstra utviklingskostnader, ekstra kapitalkostnader eller ekstra kostnader til løpende drift.
Finansdepartementet har en rekke avtaler direkte med prosjekteier, og generelt sett går inntektene i slike tilfeller uavkortet til denne. Prosjekteier vil på sin side ha kostnader av mange slag, herunder knyttet til CDM-prosessen. Ifølge UNEP kan slike kostnader anslås til gjennomsnittlig 8 pst. av kvoteinntektene. Finansdepartementet har også kjøpt kvoter gjennom prosjektutviklere som gjennom investeringer i prosjektene kan ha påtatt seg en risiko. Prisene har variert mer i klimakvotemarkedet enn i de fleste andre markeder. Disse aktørene kan dermed ha gjort avtaler basert på andre priser enn de som nå observeres i markedene, og det kan være vanskelig å avgjøre om de sitter igjen med tap eller fortjeneste. Det kan nevnes at kinesiske myndigheter har fastsatt minstepris til prosjekteiere, som et bidrag til å sikre disses inntekter.
I tråd med det opplegget som er drøftet i Revidert nasjonalbudsjettet 2007 legger Finansdepartementet avgjørende vekt på at FN-systemet virker etter sin hensikt. På norsk side er det Miljøverndepartementet som er ansvarlig for dette arbeidet. Norge har bidratt med betydelige ressurser i arbeidet med å utvikle gode institusjoner og et godt regelverk. Dette er en pågående prosess under Kyotoprotokollen, hvor det senest under Partsmøtet i København før jul ble vedtatt en rekke forslag til forbedringer. Det er for tiden et norsk medlem i styret for Den grønne utviklingsmekanismen, og Norge har også tidligere vært representert i dette styret. Ønskes det flere opplysninger om FN-prosessen, kan Miljø- og utviklingsministeren, som ansvarlig statsråd, svare mer utfyllende.
Vedlegg til svar:
Vedlegg til brev til Stortingets presidentskap av 8.4.2010.
Per 8. april 2010 har det blitt inngått avtaler om levering i Kyoto-perioden av om lag 20,6 millioner klimakvoter for perioden 2008-2012 fra 67 prosjekter og 3 fond. Totalt antatt kjøpsbehov for perioden 2008-2012 er 25-30 millioner klimakvoter.
Norge har fått levert om lag 1,3 millioner kvoter til sin konto i det norske kvoteregisteret.
Av bevilgning og fullmakt på til sammen 4 900 millioner kroner er om lag 2 400 millioner kroner avtalefestet. Det knytter seg generell usikkerhet til FN-godkjenning og leveringsrater for kvoteprosjekter. En regner med at det i gjennomsnitt blir levert færre kvoter enn det volumet som er avtalt.
Status pr. 8. april 2010Status FN-prosessenKvoter 2008-2012
Fond
Verdensbanken (Prototype Carbon Fund)Flere prosjekter i ulike stadier1 400 000
Nordisk miljøinvesteringsselskap (Nefco) -NeCFFlere prosjekter i ulike stadier1 466 000
Nordisk miljøinvesteringsselskap (Nefco) -TGFFlere prosjekter i ulike stadier291 000
Prosjekter
Vannkraft (Dahuashui) Kina
Avsluttet - ikke fremmet for FN-godkjenning0
Tapai Cement WHR, MitsubishiAvsluttet – ikke godkjent av FN0
Skogplanting, Idete, TanzaniaI prosess for FN-godkjenning389 859
Energieffektivisering og fornybar energi (to prosjekter) i Indocement, IndonesiaKvoter levert250 000
4 vindmølleprosjekter med Guohua, KinaI prosess for FN-godkjenning1 502 910
Kompostering i Santa Marta de Liray, ChileI prosess for FN-godkjenning58 691
12 vindmølleprosjekter med Goudian/Longyuan, KinaI prosess for FN-godkjenning2 265 000
6 vindmølleprosjekter med Tianrun, KinaI prosess for FN-godkjenning2 135 903
Biomassekraftverket Cape Clean Energy, Sør-AfrikaI prosess for FN-godkjenning150 000
Skogplanting, Ernslaw One, New ZealandKvoter levert1 022 235
Energieffektivisering, Tata Sponge Iron, IndiaKvoter levert24 896
Skogplanting, Green Air, New ZealandKvoter levert18 046
Energieffektive ovner for husholdninger i BangladeshI prosess for FN-godkjenning1 300 000
Fornybar energi fra biomasse i sukkerindustrien i Muhoroni, KenyaI prosess for FN-godkjenning50 274
Vindkraft (60 MW) på Kinangop-platået, KenyaI prosess for FN-godkjenning150 000
Vindkraft (100 MW) i Ngong, Kenya I prosess for FN-godkjenning200 000
Fornybar energi fra biomasse i sukkerindustrien i Vest KenyaI prosess for FN-godkjenning240 000
Energieffektive ovner for husholdninger i Sør-AfrikaI prosess for FN-godkjenning90 000
Fornybar energi fra biomasse (tre prosjekter) i KinaFN-godkjent420 000
17 energieffektiviserings-prosjekter (varmegjenvinning til energi) i sementindustrien i KinaI prosess for FN-godkjenning3 009 000
Energieffektivisering i Hindustan Zink Limited, Chanderia, IndiaKvoter levert28 571
5MW vannkraftverk I Chirchind, Himachal Pradesh, IndiaFN-godkjent46 368
6 energieffektiviserings- prosjekter (varmegjenvinning og gjenvinning av spillgasser til energi) i stålindustrien i KinaI prosess for FN-godkjenning4 013 000
5MW vannkraftverk i Killu, Hmachal Pradesh, IndiaFN-godkjent38 492
Sum kontrahert20 559 745