Kenneth Svendsen (FrP): I mai 2007 ble pasienttransporten utlyst på anbud, og firmaet Bodø Sightseeing vant anbudet og startet kjøringen i mai 2008. Siden den gang har pasienttransporten i Salten vært preget av kaos, regelbrud, pasienter som ikke har nådd til avtalte timer hos lege, fysioterapi og sykehus og påstander om lovbrudd. Fra mai til 10. november mottak sykehuset 175 avviksmeldinger på transport av pasienter.
Hvor lenge har statsråden tenkt å akseptere Nordlandssykehusets behandling av pasientene i saltenområdet?
Begrunnelse
I mai 2007 ble pasienttransporten i Salten utlyst på anbud. Firmaet Bodø Sightseeing vant anbudskonkurransen. Siden den gang har temaet pasienttransport vært en del av mediabildet i saltenregionen. Den siste føljetongen startet i Avisa Nordland (AN) 20 mars, med oppfølging 22. og 23. mars. I oppslaget den 20. mars kommer det frem at sjåførene kastet kjøreskiver ut bilvinduet for å skjule regelbrudd og antall klager på pasientkjøringen økte dramatisk. Siden firmaet overtok kjøringen i mai 2008 og frem til 10. november 2008 ble det registret 175 avviksmeldinger på transporten. I tillegg sitter pasient- og brukerombudet i Nordland med en perm med klager fra pasienter som ikke hentes. Pasientombud Inger-Marie Sommarset sier ifølge AN at Pasienter kommer for sent til legetimer. Pasienter som påføres unødvendig store smerter. Pasienter som blir hentet tidlig på morgenen og ikke kommer hjem før sent på kvelden. Meldingene er alvorlig. Dette er ikke god pasientbehandling. Det minner mer om pakketransport. Jeg tror ikke Helse Nord er opptatt av kvalitet, sier pasientombudet.
Ifølge AN refset kommunelegen i Meløy pasientkjøringen, Pasientkjøringen kan sette liv og helse på spill, uttalte kommunelegen til AN. I AN den 20. mars d.å. står sjåfører i Bodø Sightseeing frem og forteller om trusler, svart betaling og gjenglemte pasienter. En av sjåførene forteller i AN at de hadde beredskap hele døgnet og at enkelte dager kunne hun kjøre opp mot 18 timer. Den 11. februar d.å. avslørte AN at mange av bilene til Bodø Sightseeing ikke hadde taksameter, selv om dette var et krav. Saken er nå under granskning av helseforetaket. Tidligere har AN avdekket at firmaet brukte gammelt bilmateriell hvor pasientene har blitt fraktet i Rent a- Wreck biler.
I samme avis står det om en 73 år gamle dame som forteller at 6 ganger dukket ikke pasienttransporten ikke opp når hun skulle på fysioterapi behandlingen. I dag er det 3 måneder siden hun ga opp.
I AN den 23. mars d.å. står en transportør frem å forteller at hun ble lurt av firmaet til å kjøre pasienttransport pirat, og at hun fikk lønnen svart. I oktober kom lønnen hennes, 11 000 kr. inn på kontoen uten at skatt var trukket, eller at lønnsoppgave. Skatt i Nord bekrefter ifølge AN at det ikke er registret noe skattetrekk fra noe firma på denne personen. Kristensen sørget selv for at skatten ble innbetalt.
I AN den 22. mars står det som overskrift " Glemte å ta betalt for salg av ambulanse". Bakgrunnen for oppslaget er at i juni 2009 solgte Nordlandssykehuset en Ambulanse til Bodø Service AS, Spørck selskapet som nå driver pasienttransporten i Salten. Regningen ble først fakturert 5. februar i år, tre dager etter AN ba om innsyn i salget ble fakturaen utsendt fra Nordlandssykehuset. I tillegg leide firmaet bårebil av Nordlandssykehuset i 30 dager i 2009, heller ikke dette beløpet ble fakturert før AN ba om tilgang til fakturaen.
Dette er bare en del av det som har vært i media den senere tid, og er kun toppen av isfjellet. Tiltroen til pasienttransporten i Salten er på et lavnivå, og et samtaleemne blant folk. Hvis det ikke ryddes opp i dette straks vil dette kunne få alvorlige konsekvenser for pasientene, hvor Nordlandssykehuset står ansvarlig. Nordlandssykehuset har et selvstendig ansvar for å påse at kontraktshaver følger lover og regler, og ikke minst de spesifikasjoner som anbudet krever.