Robert Eriksson (FrP): En kvinne med ansvar for en liten sønn har hatt overgangsstønad i 3 år. Hun har etablert eget firma men trenger opplæring noe hun kan få som lærling i en annen bedrift. Hun har søkt NAV om utdanningsstøtte men får avslag p.g.a. manglende dokumentasjon. Hun får ikke hjelp av NAV til å utforme handlings-plan, slik hun har krav på. Hun er blitt utsatt for brudd på taushetsplikten, hun føler hun blir nedlatende behandlet og ledd ut over telefonen.
Vil statsråden sørge for at NAV yter den hjelp brukerne har krav på?
Begrunnelse
Dessverre får vi svært mange henvendelser om at NAV opptrer nedlatende og ikke tar brukerne på alvor. Å bli ledd ut over telefonen fordi man har sendt en klage til NAV sentralt eller å få nedlatende spørsmål om hvor man har tenkt å sende klagen neste gang burde brukere spares for. NAV Tingvoll har ikke bidratt til å hjelpe denne kvinnen med å få en handlingsplan etablert slik det går frem av NAVs hjemmesider at fremgangsmåten skal være. Hun hevder selv at hun er blitt utsatt for flere brudd på taushetsplikten og at bostøtten hennes er forsøkt fjernet av sosialleder - noe som ble hindret av kommunen. Det virker som om NAV ikke fungerer som det hjelpe- og serviceorgan overfor brukerne det forhåpentligvis er ment å skulle være. Jeg regner med at statsråden vil sørge for at forholdene blir forbedret og at brukerne får den hjelp, og veiledning de har krav på.