Arne Sortevik (FrP): Ifølge uttalelser gjengitt i media mener brannsjefen på Voss at sikkerheten for passasjerene på Bergensbanen er faretruende dårlig. Han advarer mot at det kan få fatale følger om ikke sikkerheten skjerpes på Bergensbanen.
Vil samferdselsministeren på denne bakgrunn sørge for at rutiner for sikkerhetsvurdering før tog kjøres mellom Oslo og Bergen og beredskapsplaner for håndtering av uhell så vel vinterstid som årstider forøvrig blir gjennomgått?
Begrunnelse
I en utfordrende tid for jernbanen i Norge er det viktig å ha fokus på jernbanedrift også utenfor Oslo-området.
Det stilles nå spørsmål til beredskapen knyttet til persontrafikken på Bergensbanen.
Jeg viser til oppslag bl.a. i Nettavisen 5.4.2010:
"Brannsjef David Skjerven på Voss frykter at en stor ulykke skal skje på Bergensbanen. Han mener det er overhengende fare for at noe skal gå galt.
- De sender tog av gårde over Hardangervidda under alle slags forhold. Om bord sitter 280 lettkledde personer sammen med én konduktør og én togfører. Bergensbanen har hatt flaks altfor lenge, sier brannsjefen til Bergens Tidende.
Uttalelsene kommer bare dager etter to alvorlige togulykker i Oslo-området, hvor den ene krevde tre menneskeliv.
Brannsjefen advarer nå mot at det også kan få fatale følger om ikke sikkerheten skjerpes på Bergensbanen.
I Bergens Tidende heter det:
"Væravhengig redding
Men brannsjefen spør seg kva som skal gjerast dersom skadde personar må fraktast vekk.
- Dei som trur snøscooter og helikopter kan brukast, veit ikkje kva dei snakkar om. Ein snøscooter har dårleg plass. Eit helikopter kan ikkje fly om vêret er for dårleg.
Eit arbeid er no sett i gang av fleire kommunar for å få opp beredskapen, fortel Skjerven. Han har lite tru på Jernbaneverket og håpar å få samferdsleministeren på banen.
- Bergensbanen har hatt flaks altfor lenge. "
Jeg håper på denne bakgrunn at samferdselsministeren vil sørge for at sikkerhet og beredskap for persontransport på Bergensbanen blir gjennomgått for å gi forbedring.