Dagfinn Høybråten (KrF): Fra norske rederier har det i lang tid vært anført at NOx-avgiften er svært konkurransevridende mellom norske og utenlandske rederier som seiler mellom norske havner.
Hvordan forholder næringsministeren seg til denne påstanden, og hva har ministeren eventuelt foretatt seg for å sørge for likebehandling av norske og utenlandske rederier i forhold til NOx-avgift?
Begrunnelse
NOx-avgiften ble innført 01.01.2007, hensikten var/er at den skal få ned NOx-utslippene iht. Göteborg-protokollen. Avgiften ble laget for skip over en hvis størrelse som seiler imellom 2 norske havner, og beregningen for avgiften er basert på at rederiene betalte Nok 15,- (nå 16,04 kroner) pr. tonn NOx-utslipp på en slik distanse. Dette ble svært mye penger for mange rederier, og NOx-fondet ble etablert i regi av NHO med flere. Medlemmer av NOx-fondet skulle få betydelig redusert avgift (4,- kroner) og pengene skulle gå til skip som gjorde forebyggende tiltak for å redusere NOx-utslipp.
Rederinæringen hevder at avgiften har vist seg å være svært konkurransevridende ift. Norske Rederier som prøver å følge lover og regler, er medlem av NOx fondet og betaler avgiften iht. regelverket. Næringen mener at Toll og Avgifts Direktoratet (TAD) ikke sjekker utenlandske skip/rederier som seiler i mellom 2 norske havner og ikke har norsk representant. Ifølge næringen selv kan et reiseresultat bli opptil 2000,- USD dårligere med å betale avgiften kontra det å ikke betale. Når skipene da seiler for ca. 4000-5000,- USD (driftkostnader på ca. 6000,- USD pr. dag) så betyr det at seriøse norske aktører får problemer med å hevde seg i konkurransen.