Arne Sortevik (FrP): Norge har lang planleggingstid på store samferdselsprosjekter. Behandling lokalt og regionalt gir stort tidsbruk når det er uenighet om valg av løsning eller valg av trase. Også ordningen med innsigelser medfører ekstra tidsbruk. Statlig reguleringsplan kan brukes når det ligger særlige samfunnsmessige hensyn til grunn. De største vei- og jernbane-prosjektene i NTP 2010-2019 har stor samfunnsmessig betydning.
Vil statsråden foreta en ny vurdering med sikte på mer bruk av statlig reguleringsplan for å sikre fortere realisering?
Begrunnelse
Nytt dobbeltspor Oslo - Ski er et eksempel på samferdselsprosjekt som kan spare viktig tid dersom staten bruker sin mulighet til å utarbeide reguleringsplan. Prosjektet har åpenbar stor samfunnsøkonomisk verdi for hele nasjonen.
Da Oslo Lufthavn Gardermoen ble bygget ble det på i underkant av 1 år gjennomført statlig regulering. Erfaring viser altså at statlig reguleringsplan sparer betydelig tid.
NTP 2010 -2019 inneholder store vei- og jernbaneprosjekt som har nasjonal betydning og derved også stor samfunnsøkonomisk betydning. Begrunnelsen for bruk av statlig reguleringsplan er derfor åpenbart til stede.
Jeg håper derfor samferdselsministeren vil gjennomføre en ny vurdering av en utvidet bruk av statlig regulering for å sikre hurtigere bygging av samferdselsprosjekt av nasjonal betydning