Øyvind Halleraker (H): Statsråd har nylig uttalt at NTP må revideres for å skaffe rom for større bevilgninger til vedlikehold på jernbanen.
Hvilke investeringsprosjekter prioritert til jernbanesektoren i Nasjonal Transportplan vil nå bli utsatt i tid fordi regjeringen ikke finner ekstraordinære vedlikeholdsmidler til en jernbane i krise?
Begrunnelse
I følge Aftenposten, VG og Dagbladet 07. april er det nå klart at Jernbaneverket ikke har nødvendige midler til vedlikehold av jernbanenettet, og at jernbanens infrastruktur kan være på "tampen av sin levetid". Jernbanedirektøren mener jernbanen nå befinner seg i en unntakstilstand og at det er nødvendig med en ny, total gjennomgang av hele jernbanenettet og en vurdering av om Jernbaneverket jobber effektivt nok.
Det er i dag en stor utfordring å sikre jernbanens fremtid som konkurransekraftig transportaktør. Dagens unntakstilstand krever tydelig politisk ledelse og handlekraft for at jernbanen skal kunne komme seg ut av krisen. For å få til dette trengs det et langsiktig fokus, samtidig som samferdselsminister og jernbanedirektør er nødt til å ta tak i kortsiktige tiltak med umiddelbar effekt.
Å foreskrive medisin til dagens togkrise som mindre antall tog og forsert vedlikehold på bekostning av nødvendige investeringer, høres dessverre korttenkt ut. Tilliten til toget er avhengig av at investeringene i Nasjonal transportplan (NTP) følges opp som planlagt. At løsningen på jernbaneproblemene er å redusere tilbudet høres nærmest ut som en kapitulasjon fra jernbanens øverste ledere.
Statsråden har gjennom media signalisert at omdisponering av investeringsmidler ikke skal gå ut over vedtatt utbygging av nytt dobbelspor mellom Oslo - Ski. Det er en noe spesiell saksbehandling at det gjøres kjent at NTP er satt på vent gjennom en presseorientering, og ikke gjennom en egen sak som Stortinget kan ta stilling til.