Sylvi Graham (H): I Dagsrevyen 13. april ble det vist et innslag hvor brukere av elektriske rullestoler som kan gå noe, ikke lenger har mulighet til å få kassebil (gruppe 2), men i stedet tilbys en mindre personbil (gruppe 1) med tilhørende tilhenger for å frakte rullestolen. Dette er en lite praktisk løsning for de aller fleste som er avhengige av å kunne medbringe sitt hjelpemiddel av slik størrelse. Statsråden har mulighet til å gi Nav nye retningslinjer om tildeling av hjelpemidler.
Vil hun sørge for at så skjer?
Begrunnelse
Det virker for undertegnede underlig når brukere med elektrisk rullestol, som får tilsagn om kjøretøy i gruppe 1, fra Nav sin side tilbys en tilhenger:
For det første vil kjøretøy og tilhenger utgjøre en lengde som gjør det umulig å finne egnet parkeringsplass. Parkeringsplasser for bevegelseshemmede er ikke tilrettelagt for tilhengere, og resultatet er at den enkelte bruker da må parkere et sted som kan ligge langt fra besøksstedet. Som statsråden også er klar over er dette i strid med intensjonen bak særegne parkeringsplasser som er tilrettelagt bevegelseshemmede.
For det andre vil totalvekten av kjøretøy, tilhenger og rullestol i mange tilfeller overstige 3500 kg, noe som er mer enn det som er tillatt for førere med førerkort i klasse B.
For det tredje er det underlig med en praksis hvor det forutsettes at en bevegelseshemmet skal få tilhenger av og på tilhengeren, samt forflytte seg fra tilhenger og inn i kjøretøyet uten store anstrengelser.
Jeg er kjent med at denne praksisen begrunnes med Navs tolkning av rundskriv om hjelpemidler. Det innebærer at det er fullt mulig for statsråden å sørge for at praksisen endres. Jeg håper statsråden deler min oppfatning av at en person som har fått tilsagn om elektrisk rullestol for å avlaste gangfunksjonen ikke har behov for et kjøretøy, hvor hjelpemiddelet som skal gjøre brukeren i stand til å bevege seg uhindret, ikke kan tas med.