Ingjerd Schie Schou (H): Er det slik Norsk Bane i sin høringsuttalelse, datert 12.4.10 til Jernbaneverkets planprogram for Oslo - Ski at vi vil forspille muligheter til en kraftig forbedring av togtilbudet i hele regionen og være i strid med de forutsetninger Stortinget har lagt?
Begrunnelse
Norsk bane hevder at Jernbaneverkets planprogram for Follobanen Oslo - Ski er et klart brudd på Stortingets forutsetninger. De hevder at Jernbaneverkets plan vil i tillegg gi langt dårligere tilbud for IC-trafikken enn alternative muligheter med flerbruks høyhastighetsbane.
I tillegg mener de det nå er viktig å legge til rette for en raskere fremdrift og ferdigstilling enn det Jernbaneverket så langt har basert seg på.
Det fremgår at Norsk Bane og Deutsche Bahn har jobbet grundig med å utarbeide alternative planer Oslo - Ski (og videre til Moss og Halden) som både ivaretar Stortingets forutsetninger om høyhastighet og vil gi langt bedre løsninger for IC- og lokaltrafikken i flerbrukskonsept. De har kommet svært langt i detaljeringen og kan ferdigstille traséarbeidet i løpet av kort tid om det legges til rette for prosesser som åpner for slike alternative løsninger, sier de i sin høringsuttalelse.
Jeg refererer fra deres høringsuttalelse:
Stortinget vedtok 2009 at "hastighetsdimensjoneringen for nye linjer og strekninger som kan tenkes å inngå i et framtidig høyhastighetsnett, skal være minimum 250 km/t", og "at det spesielt bør arbeides videre med konsepter for flerbruksbaner med blandet trafikk av høyhastighetstog, regionstog og godstrafikk." Stortinget fremhevet viktigheten av å planlegge strekningen Oslo – Ski "som ein lekk i ein heilskapleg strategi for den nye Østfoldbanen" og som "ei viktig lenke i ei framtidig skandinavisk høgfartsline", ikke minst for å kunne "oppnå eit best mogleg traséval" uten "flaskehalsar" og "unødvendige fartsavgrensingar".
Dersom Jernbaneverkets planprogram legges til grunn for de videre arbeidene, vil ikke noe av dette være oppnåelig. Påstanden i planprogrammet om at Oslo – Ski "vil utgjøre første etappe i utbyggingen av en høyhastighetsbane til Europa" (s. 10 og 15), er klart villedende. Samtlige traséalternativer i Jernbaneverkets planprogram for Oslo – Ski krever at togene reduserer hastigheten til 130 km/t både like sør for Ski stasjon, ved Ås og ved Vestby. Tog fra Oslo mot sør vil ikke oppnå 250 km/t noe sted på den planlagte strekningen, uansett traséalternativ. Med Jernbaneverkets planprogram vil Oslo – Ski ikke bli noen "lenke i ei skandinavisk høgfartsline", men et nytt eksempel på at bit-for-bit-planlegging uten helhetlig strategi resulterer i flaskehalser, unødvendige hastighetsbegrensinger og et alt for dårlig togtilbud.
Norsk Bane hevder i uttalelsen at de siste månedene har undersøkt dette meter for meter og kan dokumentere i detalj at det ikke finnes noe alternativ for en høyhastighetsbane som med enkle tiltak kan kombineres med noen av Jernbaneverkets traséalternativer.
Det er svært viktig at de forhold som det pekes på i uttalelsen avklares og videre at det tydeliggjøres om planprogrammet for Oslo - Ski er koordinert med den utredning som statsråden har bestilt til 2012 mht høyhastighetsbane med ulike alternativ. Videre at tempo i planlegging og utbygging av Oslo - Ski ikke forsinkes.