Trine Skei Grande (V): Medfører det riktighet at utvidet rett til ekstra opplæringstid for elever med lærevansker og psykiske utviklingshemninger ikke kan innvilges overfor elever ved skoler godkjent etter privatskoleloven, og er i så fall dette en praksis statsråden kan stå inne for?
Begrunnelse
Fylkesmannen i Oslo og Akershus har, etter det undertegnede er gjort kjent med, i brev datert 10.02.2010 til en norsk skole i Spania uttalt at utvidet rett til ekstra opplæringstid ikke kan innvilges overfor elever ved skoler godkjent etter privatskoleloven. Hvis en elev har et slikt behov, hevdes det at behovet bare kan dekkes gjennom offentlige skoletilbud. Utdanningsetaten i Oslo kommune har i brev datert 17.03.2010 formidlet at kommunen anser seg forpliktet av dette synet.
På hjemmesiden til Utdanningsdirektoratet er dette bekreftet i en artikkel publisert 08.02.10 (http://www.utdanningsdirektoratet.no/Sporsmal-og-svar/Ofte-stilte-sporsmal-om-private-skoler/Om-forstaelse-og-tolkning-av-lov-og-forskrift-for-private-skoler/). Tilsvarende standpunkt er, etter det undertegnede er kjent med, formidlet fra fylkeskommunene i andre fylker der private videregående skoler har etablert seg. Skal elevene få slik ekstra tid, må de flytte til en offentlig skole, hevdes det. Et slikt standpunkt innebærer en omlegging av fast og langvarig praksis.
Hvis dette standpunktet blir praktisert fra myndighetenes side, vil det ha dramatiske virkninger for elever med behov for ekstra opplæringstid og som går i private skoler i dag. Disse elevene vil bli rammet hardt ved å få avbrutt tilpasset og planlagt undervisning ut fra deres forutsetninger, for å bli henvist til en ny skolesituasjon der de ikke kjenner elever, lærere og skolemiljø og lærere heller ikke kjenner dem.
Foreldre har rett til å velge annen skole enn det offentlige tilbyr for sine barn, og ved en praksis som beskrevet ovenfor fratas foreldre til barn med læringsvansker og utviklingshemninger en likeverdig valgrett i forhold til foreldre til barn og ungdom som ikke har slike utfordringer.
Undertegnede mener dette er en prinsipiell problemstilling som krever snarlig avklaring, og har mottatt flere bekymringsmeldinger om dette forholdet – bl.a. fra de helsepedagogiske videregående steinerskolene.