André Oktay Dahl (H): Hva er det sviktende formelle grunnlaget for Direktoratet og Departementets mangel på kontroll i dette tilfellet, hva gjøres for å gjenopprette kontrollen, hvem har mulighet til å trekke tilbake godkjenningene og når kan man forvente at det finnes noen som helst form for kontroll over spesialisttjenestene i Norge igjen?
Begrunnelse
Godkjenning av rammeplaner, og utstedelse av utdanningslisenser innenfor vekterfaget – herunder grunnleggende vekterutdanning og spesialutdanning (for eksempel ledsagertjeneste) er tillagt Politidirektoratet. De eksisterende sentrale retningslinjene for utdanningen av ledsagere er gitt i skriv fra Oslo Politidistrikt datert 11. desember 2003. Opplæringsprogrammet er satt opp av politiet i Oslo, i samarbeid med Servicebedriftenes Landsforening, sjef for Spesialtjenesten i Oslo (faglig), samt sjef for Bevillingsseksjonen Oslo politidistrikt (juridisk), Norsk Arbeidermandsforbund. Rammeplanen omfatter et grunnkurs med faglig innhold gitt til minimum 100 timer som spesialutdanning etter grunnleggende vekteropplæring. Som del av godkjennelsen for operatører legges det et årlig resertifiseringskurs med varighet av minimum 15 timer.
Disse remmeplaner og retningslinjer har ligget til grunn for all seriøs og GODKJENT ledsagerutdanning frem til nå. Når det gjelder vekterutdanningen, eksisterer også der en gjengs rammeplan – akseptert og praktisert i hele vekterbransjen pr i dag. Godkjenningene administreres av Politidirektoratet. Undertegnede har blitt gjort kjent med en konkret sak hvor POD valgte å inndra lisensen fra et selskap pga tvil om bla;
- Våpenopplæring
- Salg av kursdiplomer (utstedelse av kursbevis uten gjennomførte kurs)
- Gjennomføring av for korte kurs ihht. rammeplan, herunder såkalte kombikurs (to kurs slås sammen, men gir et lavere totalt timeantall enn hvert av de sammenslåtte kursene)
Selskapet anket, og Justisdepartementet valgte å overkjøre Politidirektoratet i saken – og gav selskapet utdanningslisensen tilbake (vedtak av 7. april 2010). I tilknytning til denne saken, kommer det også frem at utdanningskravet til ledsagere (private livvakter) ikke er gyldig, da det eneste kravet til utdanning som er formulert er å regne som INTERNE krav i Oslo Politidistrikt. HELE bransjen har forholdt seg til dette skrivet fra OPD – og det eksisterer stor enighet om den utarbeidede rammeplan med tilhørende årlig resertifisering på minimum 15 timer. Når nå POD endelig tar affære og legger ned et selskap i gråsonen som er tatt for en rekke feil og brudd på regler, blir de overkjørt av Justisdepartementet som da aktivt kan bidra til at gråsoneselskaper får fortsette drift fordi departementet ikke har regulert dette klart tidligere. Da grunnutdanning og resertifisering for ledsagere gis i samme skriv, må vel den logiske slutning være at det heller ikke foreligger gyldige krav om utdanning for å drive ledsagertjeneste.