Bård Hoksrud (FrP): Miljøvernministeren har overkjørt Bærum kommune og valgt den verst tenkelige traseen for ny E16, etter anbefaling fra Samferdselsdepartementet som ønsket å spare penger. Lokalmiljøet er den store taperen, og traseen innebærer vesentlig høyere utslipp og større miljøbelastning enn Bærums kommunes alternativ. Enkelt føler at dette er et rødgrønt komplott mot en ikke-sosialistisk kommune.
Er statsråden villig til å se på denne saken igjen?
Begrunnelse
FrP gikk i forbindelse med Stortingets behandling av Nasjonal Transportplan 2010-2019 inn for sammenhengende firefelts motorvei på E16 fra Sandvika til Hønefoss. Regjeringen har gått inn for motorvei på deler av strekningen, blant annet E16 Bjørum-Skaret. Traseen i Hole kommune ble vedtatt allerede i 2007, men i Bærum-kommune har det imidlertid vært innsigelser mot samtlige alternative traseer. FrP ønsker i utgangspunktet statlig regulering av hele strekningen E16 Sandvika-Hønefoss, og har etter en grundig vurdering valgt å aktivt støtte trasevalget som til slutt ble vedtatt av Bærum kommunestyre. Miljø- og utviklingsminister Erik Solheim godkjente ikke trasevalget til Bærum kommune, og valgte isteden en trase som innebærer vesentlig høyere utslipp og miljøbelastning enn Bærums kommunes alternativ. Innsigelser fra fylkeslandbruksstyret, Statens vegvesen og fylkesmannens miljøvernavdeling ble dermed delvis tatt til følge. Dette er den verst tenkelige løsningen for lokalmiljøet, og det hadde vært en stor fordel om samferdselsministeren valgte å se på saken igjen.