Bente Thorsen (FrP): Jeg viser til tidligere skriftlige spørsmål og svar i Dokunent.15:1521(2008-2009), 15:700 og 15:280 (2009-2010) i forbindelse med sak om kvinnen fra Sveio. I svar gitt 09.09.09 svarer UNN at det nå er etablert nye rutiner som skal sikre at alle klager fra pasienter til sykehusledelsen skal behandles i Kvalitetsutvalget. I ettertid viser det seg at klage ikke er behandlet i kvalitetsutvalg slik som loven sier om enkeltvedtak.
Hva vil ministeren gjøre for at UNN følger regelverk ang. klager?
Begrunnelse
Etter som jeg har fått opplyst så skal klagesak fra pasient behandles som enkeltvedtak etter forvaltningsloven kapittel 1,§ 1, kapittel 1,§ 2,b og tredje ledd, kapittel, kapittel v,§ 24, kapittel 27, annet og tredje ledd, kapittel v, § 28 første ledd og kapittel v, § 35 første ledd samt a, b, c og dermed behandles i Kvalitetsutvalget. I følge mine opplysninger om oppdaterte og justerte interne rutiner, datert 11.05.2009,ved behandling av saker fra pasient/pårørende ved Universitetssykehuset Nord-Norge så er det ikke innført rutiner for at klagesaker etter forvatningsloven blir oversendt til Kvalitetsutvalget for behandling. Kvalitetsutvalget får kun en kopi av brevet som er sendt.
Kvinnen fra Sveio har som følge av tidligere svar fra UNN til helseministeren følt det som en tilleggsbyrde at UNN holder frem at det er gitt svar på all korrespondanse fra henne.
Etter å ha fått tilsendt og gjennomgått all korrespondanse som fru Gustavsen har mottatt fra UNN i saken så er det ingen tegn til at saken har vært til behandling i Kvalitetsutvalget i tillegg så mangler det fremdeles en del svar.
Blant annet mangler det svar på spørsmål fra fru Gustavsen i mottatt brev fra direktøren ved UNN sendt den 04.01.2010.i det brevet står det kun at saken er avsluttet fra deres side, uten at det fremkom hva utfallet ble. Brevet gir ingen svar på spørsmål som er stilt.