Bård Hoksrud (FrP): Statens vegvesen er i full gang med å planlegge en midlertidig veistubb mellom ny og gammel E18 til 40 mill. kroner som har fått tilnavnet "Hanken", fordi traseen for ny E18 avsluttes ca. 1 km fra Hobøl grunnet uenighet mellom nabokommuner om traseen videre.
Vil regjeringen ta i bruk statlig regulering for å forhindre denne unødvendige ressursbruken, og for å unngå at ny E18 blir forsinket med flere år?
Begrunnelse
E6 i Minnesund ble forsinket med 10 år på grunn av uenighet om trasevalg mellom nabokommuner, og fordi Ap, SV og Sp ikke var villige til å bruke statlig regulering. Dette er i ferd med å gjenta seg på E18, der ny trasé slutter 1 km øst for fylkesgrensen i Hobøl, og det fører til at man kanskje må bruke 40 mill. kroner på bygge midlertidig vei mellom ny og gammel E18. Denne midlertidige veien har fått tilnavnet "Hanken", og Statens vegvesen er i full gang med planleggingen. Spørsmålet er om Regjeringen også denne gangen vil la lokal uenighet forhindre nødvendig bygging av ny norsk infrastruktur. Fremskrittspartiet har for øvrig gått inn for sammenhengende motorvei med minst fire felter på hele E18 i Norge, og er villige til å bruke statlig regulering.