Laila Dåvøy (KrF): Tannhelsetjenesten i Buskerud fylkeskommune har med støtte fra Helsedirektoratet hatt et samarbeid med de privatpraktiserende tannlegene i Hallingdal for gruppene eldre, uføre og langtidssyke i institusjoner og hjemmesykepleie, samt pasienter innenfor psykisk helsevern gjennom "Fasttannlegeprosjektet i Hallingdal. Prosjektet er nå avsluttet.
Vil statsråden videreføre denne vellykkede ordningen i Hallingdal og eventuelt andre steder i landet?
Begrunnelse
Alle som har hatt rettigheter etter Lov om tannhelsetjenester § 1-3, gruppe c, har fritt kunnet velge tannlege. Det har betydd at pasientene har kunnet fortsette hos den tannlegen de "alltid" har gått hos, også etter at de faller inn under denne gruppen, - en gruppe som skal ha fri tannbehandling. Pasientene er blitt behandlet etter tannhelsetjenestens takster og retningslinjer, - og hos privatpraktiserende tannleger. Ordningen har klart bidratt til å øke antallet som har fått tannbehandling i Hallingdal, bekostet av det offentlige.
Prosjektet har videre vært i tråd med intensjonene i Stortingsmelding nr 35. Det er etablert samarbeidsrutiner mellom privatpraktiserende tannleger og Den offentlige tannhelsetjenesten i Buskerud. Det er videre blitt etablert et godt samarbeid mellom hele tannhelsetjenesten og pleie- og omsorgssektoren i Hallingdal. Det er laget en sluttrapport fra prosjektet. Denne er publisert i Den norske Tandlægeforeings Tidende. Prosjektet har vært unikt, og kan vise til svært gode resultater.
I 2009 ble bidraget fra Helsedirektoratet redusert. Prosjektperioden ble avsluttet høsten 2009. I møte 23.03.2010 i styret for Tannhelseforetaket i Buskerud, ble det besluttet at ordningen skulle opphøre.
I henhold til brev av 25.03.2010 fra fylkestannlegen i Buskerud, skal igangsatt behandling før 01.04.2010 gjøres ferdig innen ordningen. Nye pasienter, og pasienter som tidligere er behandlet under ordningen, skal heretter henvises til Den offentlige tannhelsetjenesten. Hvis de ikke ønsker å bli overført til offentlig behandling, må de selv betale for behandlingen.
Fylkestannlegen begrunner avgjørelsen med høyere kostnader og manglende statlig støtte.
Konsekvensene for pasientene blir at de blir stilt overfor valget mellom å bytte tannlege, og bli behandlet av en offentlig ansatt tannlege, eller å selv betale for en tannbehandling som de ellers og etter loven skal få gratis. Dette synes urimelig for pasienter som de siste tre årene har fått gå til den tannlegen som de selv har ønsket å gå til. Alle tillitsforhold må brytes. Dette synes urimelig over for gamle og psykisk syke pasienter på institusjoner eller i hjemmebasert omsorg.
Det må i denne sammenhengen ellers legges til at Den offentlige tannhelsetjenesten i Hallingdal har flere vakante stillinger. Videre må det bemerkes at de offentlige tannlegenes primæroppgave er å behandle barn. I tillegg har de en viss forventning til også å behandle betalende klientell for å skaffe inntekter til Den offentlige tannhelsetjenesten. Således skal pasientene vises til tannleger, hvis stillingene er besatte, som i all vesentlig grad behandler barn, og som dessuten må skaffe plass til behandlingen innenfor en stram tidsplan hvor det også skal være rom for betalende pasienter. Det kan føre til at færre betalende pasienter kan bli behandlet i offentlig regi for å skaffe rom for det nye frie klientellet.