Anders Anundsen (FrP): Hvordan vil statsråden bidra til at elever med ME kan oppnå generell studiekompetanse uten avleggelse av norskeksamen eventuelt med tilstrekkelig tilpasset norskeksamen over flere dager eller med skrivehjelp?
Begrunnelse
Elever med kronisk utmattelsessyndrom (ME) har rett til tilpasset opplæring. I Vestfold mottar flere elever med ME tilpasset hjemmeundervisning og de har hatt undervisningsopplegg som skal ende med generell studiekompetanse. Eksamen har vært tilpasset elevenes sykdom og har kunnet bli gjennomført som hjemmeeksamen med skrivehjelp.
I forbindelse med avleggelse av eksamen i norsk er jeg gjort kjent med ett konkret eksempel hvor eleven har en god standpunktkarakter i norsk, men hjemmeeksamen med skrivehjelp i faget norsk er ikke blitt godkjent eksamensform. Dette fikk eleven opplyst tre dager før eksamen skulle avlegges.
Dersom kravet til gjennomføring av eksamen blir opprettholdt, mister eleven muligheten til å oppnå generell studiekompetanse. Årelange studier blir i tilfellet bortkastet for eleven som allerede har fått tilgang til høyskoleplass forutsatt at vedkommende oppnår generell studiekompetanse.
Det er flere elever i videregående skole som nå står ovenfor denne utfordringen og det er nødvendig å finne raske løsninger for de elevene som vil fortsette sitt utdanningsløp.