Øyvind Vaksdal (FrP): Vil finansministeren sørge for at arbeidsrutinene i Skattetaten blir gjennomgått og effektivisert slik at skattyterne får behandlet både sine klager og andre henvendelser innen rimelig tid?
Begrunnelse
Staten har meget strenge regler for eksempelvis innbetaling av skatt, moms, bilavgifter, kringkastningsavgift med mer. Dersom disse ikke blir innbetalt til riktig tid møtes man med kraftige reaksjoner. Det samme gjelder de mange ulike skjema som man pålegger både næringslivet og andre å besvare; blir ikke disse innlevert til riktig tid, risikerer man reaksjoner i form av gebyr.
Man skulle tro at staten derfor gikk foran som et godt eksempel og innen rimelig tid utførte de mange oppgaver de skal ivareta overfor landets befolkning. Så er dessverre ikke tilfelle og det finnes dessverre altfor mange eksempler på at man ofte har en svært avslappet holdning til dette.
Jeg kom nylig over et nytt skrekkeksempel på hvor galt det er mange steder. I et brev datert 11.02.2009 blir en skatteyter tilskrevet av Skatt Vest (2008/665253) med beskjed om at man ikke kunne ferdigbehandle hans klage på grunn av at deres system ikke taklet slike hendelser. "På grunn av system problemer vedrørende registrering" har man ikke lykkes å rette opp skatteyters oppgaver for 2006 og 2007, og av samme grunn blir også skatteyters oppgaver for 2008 feil.
Det skulle ikke vært mulig å behandle en skatteyter på denne måten.