Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:1296 (2009-2010) Innlevert: 28.05.2010 Sendt: 31.05.2010 Besvart: 09.06.2010 av finansminister Sigbjørn Johnsen
Bård Hoksrud (FrP): I presseheftet til statsbudsjettet 2010 er VW Tiguan 2.0-140 D 4M ført opp med et C02-utslipp på 199 gram/km. Det finnes for tiden ingen modell med denne betegnelsen på hjemmesiden til Volkswagen Norge, men vi finner derimot en VW Tiguan 2,0 140 TDI 4M med C02-utslipp på 164 gram/km. En bensindreven modell med 30 hk mer og 7-trinns automatkasse har riktignok et utslipp på 199 gram/km, men en helt annen modellbetegnelse. Hvilken Tiguan-modell ligger til grunn for Regjeringens kalkyle i 2010-budsjettet?
Sigbjørn Johnsen: Utviklingen av nye og eksisterende bilmodeller skjer i høyt tempo. Det kommer stadig nye bilmodeller, samtidig som eksisterende bilmodeller blir forbedret. Forbedringene kan eksempelvis knyttes til at bilene får stadig lavere CO2-utslipp, noe som bidrar til en mindre forurensende bilpark.I presseheftet til statsbudsjettet 2010 vises det en tabell med beregnet avgiftsendring fra 2009 til 2010, på bakgrunn av Regjeringens forslag til avgiftssatser, for de 20 mest solgte bilene i perioden januar-september 2009. Oversikten over de mest solgte bilene, med tilhørende egenskaper, er hentet fra Opplysningsrådet for veitrafikk (OFV). I denne oversikten inngår det en VW Tiguan 2.0-140 D 4M, som er oppgitt med en effekt på 103 kW, egenvekt på 1 604 kg og CO2-utslipp på 199 g/km. I OFVs utgivelse ”Bilpriser pr. 15. februar 2009” finnes en VW Tiguan Variant med disse egenskapene. Det er en dieseldrevet bil med automatisk girkasse. I ”Bilpriser pr. 15. mai 2010” har samme bilvariant et CO2-utslipp på 169 g/km og en egenvekt på 1 600 kg, mens effekten er uendret. Det ser altså ut til at denne bilvarianten har fått redusert CO2-utslippet med 30 g/km i løpet av et års tid, mens vekten er redusert med 4 kg. En så kraftig reduksjon av CO2-utslippet blir premiert med en betydelig reduksjon i engangsavgiften.