Gunnar Gundersen (H): Statens Vegvesen har sendt ut forslag til nye kriterier for fastsettelse av særskilte fartsgrenser. Der er kriteriene for at en skal kunne tillate en fartsgrense på 90 km/t så rigide at det i prinsippet vil utelukke denne fartsgrensen som aktuelt alternativ for svært oversiktlige og trafikksikre strekninger.
Mener statsråden at det er behov for en generell senkning av farten på alle strekninger som i dag har 90 km/t dersom de ikke er 4-felts motorveg?
Begrunnelse
Trafikksikkerhet er viktig. Ulykker påfører enkeltmennesker og samfunn store kostnader og lidelser og det må være fokus på å begrense antall og omfang. Men vegene er også helt sentrale for verdiskaping og pendling. Raskere veger gjør arbeidsmarkedene større og bedrer forholdene for næringsvirksomhet og verdiskaping. Forskrifter som nærmest generelt utelater muligheten for 90 km/t kan derfor gi store negative virkninger.
I forslaget som er på høring heter det i følge Østlendingen 20.5. bl.a. at
"...fartsgrense 90 km/t er forbeholdt veger med to- eller tre felt med midtrekkverk. Veger uten midtrekkverk med årsdøgnstrafikk over 1500 skal ikke lenger ha 90-grense".
For et fylke som Hedmark med mye transitt-trafikk, vil slike kriterier minner mer om en generell nedsettelse av fartsgrensen enn en konkret, strekningsvis vurdering av trafikksikkerhet. Det er flere strekninger der det vil framstå mer som en meningsløs nedsettelse av fartsgrensen enn et trafikksikkerhetstiltak. Det vil være uheldig.