Tord Lien (FrP): Mener statsråden at fylkesmannen i Nordland i brev av 2.6.2010, ref 2010/4343 tolker opplæringsloven og intensjonene i loven riktig, og i så fall hvilke andre lovhjemler er det som sikrer at "elever som er for flinke til å ha utbytte av opplæringen" får en opplæring de har utbytte av?
Begrunnelse
I et brev fra fylkesmannen i Nordland, datert 2.6.2010, ref. 2010/4343 kan man lese at fylkesmannen tolker opplæringslovens § 1-2 slik at:
"Bestemmelsen om tilpasset opplæring må ses i sammenheng med bestemmelsene i opplæringsloven kap. 5 om spesialundervisning"
og senere at
"...rettighetene til spesialundervisning ikke gjelder for elever som er for flinke til å få et tilfredsstillende utbytte av opplæringen."
Etter min oppfatning har både Kunnskapsløftet og senere behandlinger av skolepolitikk i Storting og regjering har i større eller mindre grad lagt vekt på at tilpasset opplæring også handler om å ivareta de elevene som er for flinke til å utbytte av undervisning på det nivået de aldersmessig hører hjemme. Derfor finner jeg svaret fra fylkesmannen i Nordland svært oppsiktsvekkende.