Øyvind Halleraker (H): I Statens vegvesens handlingsplan for 2010 - 2013 heter det at andel av vegnettet med svært dårlig standard ved utgangen av 2013, og gitt dagens bevilgningsrammer, vil være 20 pst. I ettertid har vi fått opplyst at dette tallet er feil, og at det riktige skal være 10 pst.
Hvordan påvirker denne feilbergningen de andre kategoriene, hva er de totale tallene i dag og hva vil de være ved utgangen av 2013 for alle kategoriene, og særlig hvilken utvikling legges det opp til i kategorien dårlig?
Begrunnelse
Regjeringen sier i NTP at:
”Det er en prioritert målsetting å skape en vesentlig bedre drifts- og vedlikeholdsstandard på riksvegene”.
Samtidig øker vedlikeholdsetterslepet i norsk vegsektor stadig. Nasjonal Transportplan estimerer vedlikeholdsetterslepet for veg til 19 mrd. og vi vet at dette øker for hver dag som går.
Regjeringen benytter enhver anledning til å fremheve av at det nå brukes mer penger til veg enn tidligere. Dette er kanskje ikke så rart når vi vet at handlingsregelen gir enhver sittende regjering et større handlingsrom, så lenge oljeformuen vokser. I tillegg har finanskrisen gjort det legitimt å tilføre enda mer penger inn i denne sektoren. Dette er vi glade for i Høyre. Samtidig ser vi at dette ikke er nok.
Statens vegvesens handlingsplan for 2010 - 2013 inneholder opplysninger om at andel av vegnettet med svært dårlig standard ved utgangen av 2013, og gitt dagens bevilgningsrammer, vil være 20 pst. I ettertid har vi fått opplyst at dette tallet er feil, og at det riktige skal være 10 pst. Men også dette korrigerte tallet bekrefter at andelen vei med svært dårlig standard vil øke i perioden.
For å ta igjen vedlikeholdsetterslepet har Høyre foreslått 50 mrd til et vedlikeholdsfond, og å ta i bruk andre virkemidler som prosjektfinansiering og Offentlig-privat samarbeid. Dette vil gi bedre forutsigbarhet i både utbygging og vedlikehold. Høyre beklager at regjeringen til nå ikke har ønsket å ta i bruk slike nye virkemidler, men heller bare fokusere bare på overføringer alene.
Tidligere samferdselsminister Navarsete lovet at det skulle lukte asfalt i hele landet. Og nytt dekke er vel og bra i et kriseår, men det trengs så mye mer. Vi vet at norske distrikter og næringsliv er avhengig av forutsigbar transport og et vegnett som fungerer.