Laila Dåvøy (KrF): Mental Helse uttrykker bekymring for drift av hjelpetelefonen og for egen drift, etter at lønns- og prisstigning ikke blir kompensert for i tilskuddet for 2010. Helsedirektoratet sier de selv har fått innstramminger som tilsier at lønns- og priskompensasjon ikke kan gis. Dette vil utgjøre at hjelpetelefonen må redusere driften med 1 1/2 stilling. I tillegg får Mental Helse redusert tilskudd til drift.
Hva vil statsråden gjøre for at hjelpetelefonen kan opprettholde sitt tilbud?
Begrunnelse
Hjelpetelefonen mottok 155 000 henvendelser i 2009. Telefonen er døgnåpen. De ansatte driver støtte- og motivasjonssamtaler. Via telefonen møter de mennesker med ensomhet, angst og depresjoner, som er selvskadende mm. Hovedtyngden av dem som henvender seg er mellom 40 og 60 år. Imidlertid har de henvendelser fra et økende antall yngre personer. Dessverre klarer ikke hjelpetelefonen å besvare alle henvendelser pga. manglende kapasitet. Det er derfor ekstra ille at de nå må redusere driften.