Anders Anundsen (FrP): Vil statsråden bidra til å sikre Det nasjonale aldershjem for sjømenn tilgang til midler via Husbanken til tross for at Vestfolds kvote er fylt opp?
Begrunnelse
Jeg viser til mitt spørsmål 842 om hvordan enkelte fylker nå står i en situasjon hvor husbankens kvote for bygging av omsorgsplasser er brukt opp. Statsråden meddelte at en skulle vurdere endringer i det enkelte statsbudsjett. Fra før er det kjent at flere fylker ikke har brukt opp sine kvoter og at det har ført til endring gjennom revidert nasjonalbudsjett.
Det nasjonale aldershjem for sjømenn i Stavern har i mange år arbeidet for å sikre finansiering av utbygging fordi dagens lokaliteter ikke samsvarer med de krav Arbeidstilsynet setter i forhold til ansatte, ei heller det en kan forvente som beboer av slike tilbud.
Det har tidligere vært dialog med departementet som resulterte i at DNAS skulle samarbeide med kommunen for å søke om tildeling av midler til prosjektet via ordningen med Husbanken, fordi det ikke fantes særlige midler til å sikre dette nasjonale tilbudet.
Når så dette blir gjort, er også denne muligheten sperret for den ideelle stiftelsen, fordi Vestfolds kvote er oppbrukt.
Dette skaper en vanskelig situasjon for DNAS, Larvik kommune og ikke minst beboere og ansatte ved DNAS.
Det er nå kun en avklaring vedr. Husbank/investeringstilskuddet som mangler for fullfinansiering av ombyggingsprosjektet ved sykehjemmet.
Prosjektering er utført, anbud er innhentet og plan for midlertidig drift av sykehjemmet i byggeperioden er utarbeidet.
Det som nå gjør situasjonen vanskelig er at byggestartsdato ikke kan fastsettes pga. den manglende avklaring vedrørende Husbank/investeringstilskuddet (ca. 10mill Kr.)
Avklaring på byggestartsdato er viktig med hensyn til en ryddig prosess for:
•Oppsigelser/omplassering av personell ifb. med midlertidig/redusert driftsform i byggeperiode og etter ombygging
•Imøtekommelse av pålegg fra Arbeidstilsynet (det er nå gitt en utsettelse på dette, basert på utsettelsessøknad fra DNAS med antatt ombyggingsoppstart 1. Aug. 2010.)
•Varsel og omplasseringsorganisering av beboere i omsorgsleiligheter. (Noen av omsorgsleilighetene vil bli benyttet til sykehjemsrom i ombyggingsperioden).
Det særskilte ved DNAS er at rekrutteringen til botilbudet skjer fra hele landet. Nesten 70 prosent av de som bor på DNAS er fra andre kommuner enn vertskommunen. Det kan være et argument for å gjøre det mulig for denne aktøren å få tilgang til midler gjennom Husbankens ordning.
Jeg håper statsråden vil medvirke til at DNAS slipper å stenge ned og at en gjennom å finne en god og praktisk løsning, bidrar til å opprettholde dette viktige nasjonale tilbudet. Av hensyn til de offentlige påleggene mot DNAS er tidsperspektivet helt avgjørende.