Øyvind Halleraker (H): Mener samferdselsministeren det er riktig at trafikksikkerhetstiltak, som i Langerudbakken på rv 35, gjennomføres på tross av store protester lokalt fra berørte omkringliggende kommuner og Norges lastebileier forbund (NLF)?
Begrunnelse
Ulykkesstatistikken viser at strekningen Hokksund - Åmot på rv 35 er meget trafikkfarlig med 187 ulykker med personskader, inkludert 9 dødsulykker, siden 1990.
Alle er enige om at målet er å redusere antall drepte og hardt skadde i trafikken. Høyre har blant annet lanser en egen nullvisjon om at ingen skal miste livet på norske veier, som følge av veiens beskaffenhet.
Midtdelere er det mest effektive tiltaket mot møteulykker, samtidig som at dette er relativt kostbart å bygge ut. Derfor er det viktig å prioritere både penger og kapasitet på de strekningene der dette samlet vil gi størst trafikksikkerhetseffekt. Høyre bevilget derfor 600 mill. kroner mer enn regjeringen til trafikksikkerhetstiltak i Høyres alternative budsjett for 2010.
Statens Vegvesen har orientert Øvre Eiker kommune om at de har besluttet å "utbedre" Langerudbakken på rv 35 blant annet med fjerning av forbikjøringsfelt. Ordførerne i berørte kommuner: Øvre Eiker, Modum og Sigdal reagerer på beslutningen og har sendt brev til Statens Vegvesen Region Sør med en kraftig protest. Ordførerne viser til høringsuttalelsene fra kommunene og at forbikjøringsfeltet er det eneste sikre stedet å kjøre forbi mellom Mjøndalen og Åmot. Dette har også skapt sterke reaksjoner i lokalmedia og Norges lastebileier forbund (NLF). Yrkessjåførene uttaler at de frykter konsekvensene av vedtaket som vil bety at forbikjøringene vil forflyttes til mer trafikkfarlige deler av vegstrekningen.
Statens Vegvesen opplyser i sitt brev av 29. januar 2010 om at de tar sikte på oppstart allerede i løpet av sommeren/høsten. Protestbrevet fra berørte ordførere reiser tre viktige spørsmål som det er viktig at blir behandlet og besvart før Statens Vegvesen eventuelt kan gå videre med prosjektet.