Bård Hoksrud (FrP): I 2009 ble det vedtatt å utbedre Åbykrysset på E-18 i Bamble. Den gangen var kostnadene på prosjektet beregnet til ca 25-30 millioner kroner. Så vidt undertegnede er gjort kjent med er kostnadene nå kommet opp i ca 50 millioner noe som er omtrent dobbelt så dyrt som forutsatt.
Hvordan kan man få så store overskridelser på et så lite prosjekt; vil dette innebære at merkostnadene, vil gå ut over andre trafikksikkerhetstiltak på E-18, som bl.a. g-s-vei, og eventuelt hvilke tiltak vil ikke bli gjennomført pga. overskridelsene?
Begrunnelse
Etter sterkt press ble det i 2009 vedtatt at man skulle utbedre av og påkjøringen (Åby krysset) på E-18 i Bamble. Både kommunen, aksjonsgruppa for E-18 var svært fornøyd med at dette krysset skulle utbedres. Aksjonsgruppa for ny E-18, med flere var skuffet over at man valgte et T- kryss i stedet for en planfri løsning. En del av begrunnelsen fra SVV var større kostnader ved å velge en planfri løsning kontra T-kryss. Når prosjektet nå er ferdig ser man at T-kryss løsningen ikke er god i forhold til trafikksikkerheten, og når det nå ser ut til at kostnadene ligger an til å bli dobbelt så høye som de opprinnelige beregningene fra SVV var, så kan det stilles det store spørsmål på om ikke en skikkelig planfri løsning hadde vært den beste løsningen både i forhold til kostnader og trafikksikkerhet.