Jan Bøhler (A): Ved bygging av veitunneler har man en viktig mulighet til å redusere lokal forurensning. Dette kan gjøres ved at man i luftetårn mm bygger inn rensefiltre som fjerner ulike miljø- og helseskadelige partikler. På 90-tallet ble det bevilget egne midler til dette i f m Festningstunnelen/Ekebergtunnelen i Oslo. Så vidt undertegnede har fått opplyst er dette ikke i bruk i dag og det skal heller ikke etableres rensing bl.a. av utslipp fra Bjørvikatunnelen.
Vil statsråden be Statens vegvesen gjøre nye vurderinger av behovet for dette?
Begrunnelse
Særlig på Oslos Indre østkant overskrides grenseverdiene for luftforurensning flere dager hvert år på vinterstid. Men også ellers i året gir lokal forurensning alvorlige helse- og miljøplager, bl.a. for den økende gruppen astmatikere. Problemet er størst i områder nær de store veisystemene, der konsentrert lokal forurensning fra disse kommer i tillegg til utslipp fra olje- og vedfyring, mm.
Flere tiltak kan være viktige for å redusere forurensningen, bl.a. restriksjoner på parkeringsplasser, sterkere miljøhensyn i utformingen av bompengesystemet, osv. Men også rensing av utslippene fra veitunnelene kan få stor betydning lokalt. Vi vet at bl.a. støv- og karbonpartikler ikke føres av gårde opp i høyere luftlag, selv om man bygger relativt høye luftetårn som i Bjørvika. Det meste av spredningen av slike typer forurensning vil likevel komme innenfor en begrenset radius i lokalmiljøet.
Det er åpenbart at økende biltrafikk fortsatt vil true miljøet i Oslo og andre storbyer, samtidig som det planlegges en rekke veitunneler eller miljøtunneler bl.a. i Oslopakke 3. Sett i forhold til disse investeringene av mange titalls milliarder vil det være viktig også å få mest mulig miljøgevinst for pengene. Da må muligheten for rensing av de store punktutslippene i rensetårn o l utnyttes best mulig.
På nittitallet ble man forespeilet at mer effektiv og egnet renseteknologi kunne utvikles i årene framover, slik at den etter hvert ville kunne håndtere en større del av forurensningene. Dersom det har vært teknologiske problemer i forbindelse med tidligere bruk av rensefiltre, er det viktig også å få fram dette, slik at man kan få i gang ny og bedre teknologiutvikling. For Norge som miljønasjon er det avgjørende å være i forkant på et slikt område, som åpenbart vil bli mer og mer aktuelt verden rundt.