Frank Bakke-Jensen (H): Det kan stilles spørsmål ved om det såkalte industrivilkåret er redusert etter at Aker Seafoods har restrukturert sin virksomhet og nå opererer med et fangstselskap (Aker Seafoods) og et markeds- og foredlingsselskap (Norway Seafoods).
Kan statsråden redegjøre for hva som er det rettslige og faktiske innholdet i det såkalte industrivilkåret?
Begrunnelse
- Statsråden fremhever i leserinnlegg 13. august 2010 i Fiskeribladet Fiskaren at ”Departementet har ikke latt seg overtale til å endre premissene for at industrien skal kunne gis dispensasjon fra deltagerloven for å kunne eie trålere.” Dette kan nok ikke være helt enkelt for Statsråden, all den tid hun i samme leserinnlegg fant behov for å avkrefte ryktet om hennes abdikasjon. Dette er imidlertid et utsagn som står i et underlig lys, tatt i betraktning Statsrådens svar på Høyres spørsmål av 25. juni 2010 om restruktureringen i Aker, hvor Statsråden 5. juli svarte at: ”Jeg forutsetter at Aker Seafoods ASA vil orientere departementet nærmere når man har bestemt den endelige organiseringen. Da vil departementet foreta en grundig gjennomgang av restruktureringen i forhold til vilkår og spørsmål om eventuell godkjennelse.” Dette var et svar som resulterte i et skarpt brev fra Aker Seafoods konsernsjef Liv Monica Stubholt den 15. juli, hvor Stubholt fremhever at det med svaret ”sås tvil om restruktureringen av AKS” og at ”Den usikkerhet som skapes er utfordrende for AKS.” Umiddelbart etter Stubholts brev gikk statsråden ut og erklærte at hun ikke hadde innvendinger mot restruktureringen. Det er med dette skapt usikkerhet knyttet til om Statsråden har gitt et lite dekkende svar til Stortinget, eller om Statsråden har satt seg i en posisjon hvor ”bordet fanger” etter uttalelser hun har gitt til Aker Seafoods i interne møter forut for børsmeldingen 25. juni i år.
- Konsesjonsvilkåret er formulert slik at konsesjonene for å drive de aktuelle trålerne er knyttet til bestemt industrivirksomhet og vil ikke bli tillatt skilt fra denne virksomheten. Dette må bety at statsråden mener det er slik at konsesjonene til å drive trålere fremdeles være knyttet til "industrivirksomhet", på tross av restruktureringen. Virksomhet kan være en betegnelse for en enhet eller juridisk person, selvstendige selskaper, eller virksomhet kan betegne en aktivitet. Dersom det er en betegnelse for en enhet, er spørsmålet hva som kan regnes som enhet.
- I konsesjonsvilkårene bruker man begreper som tilbudsplikt og bearbeidingsplikt. Er disse å forstå som likeverdige? Snakker man om at både tilbudsplikt og en bearbeidingsplikt skal oppfylles, eller blir bearbeidingsplikten utløst av at man tar i mot tilbudet om å kjøpe fangsten?
- Dette er av interesse, fordi Høyre i vår fremmet et forslag i Stortinget om eier- og maktforholdene i fiskerinæringen. Som svar på vårt forslag sa statsråden i brev til Stortinget 14. juni 2010 at;
”Når det gjelder forslaget i romertall I om å "legge frem en sak som redegjør for de reelle og underliggende eier- og maktforholdene i fiskerinæringen", kan jeg etter dette ikke se hvilke forhold som skulle tilsi at det er behov for en slik sak og hvilke formål den skulle bidra til å realisere.”
- Om statsråden ikke så dette i juni, bør hun kunne se dette nå? Høyre har ikke som agenda å gjøre det vanskeligere for Aker å få lønnsomhet i sin virksomhet, og det er positive signaler som kommer fra selskapets ledelse med tanke på ambisjoner om foredling i Norge. Men skal vi ha et regelverk om industrivilkår må vilkårene ha et fornuftig innhold, de må svare til reelle behov og det må eksistere en felles forståelse av hva disse betingelsene innebærer.