Ingebjørg Amanda Godskesen (FrP): Søndag ettermiddag den 11. juli gikk det et steinras på E39 ved Trybakken i Søgne. Søgne ligger i Vest-Agder. Det verst tenkelige skjedde, og en mann i 50 årene ble drept.
Vil statsråden snarest bevilge penger til rassikring av dette området, eller må vi vente til enda flere liv går tapt?
Begrunnelse
Ifølge NRK Sørlandssendinga og Fædrelandsvennen var Statens Vegvesen klar over rasfaren på E39 i Søgne kommune. Derfor er strekningen på Vegvesenets prioriteringsliste/ønskeliste for rassikring.
Statens vegvesen melder at det ikke er bevilget penger til rassikring i dette området, men at de venter og har ventet på å få midler til arbeidet.
Det er i gjennomsnitt ca. 2000 rashendelser pr år, og det er i dag anslått hele 1756 rasfarlige strekninger som omfatter 765 km vei. Regjeringen lovet i sin NTP (Norsk Transportplan) 2010 - 2019 at de skulle bruke 1 mrd. kroner i året i rassikring. men ligger allerede vel 177 mill. kroner på etterskudd. Nå da regjeringen allerede ligger så langt etter sin NTP, da kan man bare undres over hvor stort etterslepet vil være ved årsskiftet. Opplyser om at nevnte NTP fra regjeringen trådte i kraft fra 1. januar i år. Fremskrittspartiet foreslo i sin alternative NTP å bruke 977 mill. kroner mer enn regjeringen gjennom en investeringsramme for rentekompensasjon, i tillegg til 200 mill kroner som ordinær bevilgningsøkning.