Arne Sortevik (FrP): Tidligere i sommer har det gjennom media fremkommet at Jernbaneverket på oppdrag fra Hordaland Fylkeskommune har levert en mulighetsanalyse for godstraseer mellom sentrum eller Arna til Flesland. Jernbaneverket viser at det er fult mulig å legge en jernbane til Flesland men avviser at det er mulig å kombinere godstrafikk med persontrafikk.
Vil statsråden ta initiativ til at kombinert løsning, eller egen linjeløsning, for persontransport utredes nærmere for å sikre utvidet persontransport med tog i Bergensregionen?
Begrunnelse
Jeg viser til svar på spm. 1458 der det fremkommer oversikt over årlig statlig kjøp av persontransport med tog i 2009. Nærtrafikk i Osloområdet ser ut til å utgjøre 595 mill. kr mens tilsvarende beløp i Bergen (Bergen - Arna) er 19,3 mill. kr Dette er altså statens årlige bidrag til kollektivtransport på jernbane i 2009 og viser skjevheten mellom region med stort utbygget jernbanenett og lite utbygget jernbanenett.
En utvidelse av dagens jernbanenett er viktig av flere grunner. Det vil kunne gi forbedret kollektivtilbud til og mellom bydelene i Bergen, flytog til Flesland Flyplass og transport av gods direkte fra ny godshavn.
Derfor er utbygging av jernbanenett i Bergensområdet en nasjonal oppgave der nasjonal politisk myndighet bør ha styring for å sikre fremdrift. Jeg håper derfor statsråden vil ta initiativ til en total mulighetsanalyse for jernbaneutvikling i Bergensområdet.