Bård Hoksrud (FrP): Statens vegvesen sendte ut høringsbrev 28/1 med forslag om at fornyelse av førerkort skal finne sted hvert 10. år med nytt bilde og signatur. EUs tredje førerkortdirektiv åpner for at man for lette klasser (inkl. personbil) kan velge fornyelse hvert 15. år.
Hva er ekstrakostnadene ved å velge fornyelse hvert 10. år istedenfor hvert 15. år, og vil bilistene bli informert når førerkortet er i ferd med å gå ut slik at man ikke risikerer at folk blir gjeldsslaver etter ulykker fordi man hadde glemt å fornye førerkortet?
Begrunnelse
I henhold til EUs tredje førerkortdirektiv skal førerkort for personbiler, motorsykler og andre lette førerkortklasser fornyes hvert 10. eller 15. år fram til fylte 70 eller 75 år. Jeg er veldig bekymret for om man får en situasjon der bilistene ikke blir informert om når førerkortet deres går ut, særlig de forsikringsmessige konsekvensene ved et eventuelt uhell. Et eksempel finner vi i VG 06.03.2009, der Arve Tellefsen (da 72) ble stoppet av politiet, og ikke fikk lov til å kjøre videre fordi førerkortet hadde gått ut på dato. Tellefsen var selv ikke klar over at førerkortet ikke lenger var gyldig. Det er bekymringsfullt dersom krav om fornyelse hvert 10. år også vil gi enhver regjering mulighet til å innføre fordyrende tilleggskrav for å få fornyet førerkortet, for eksempel ny oppkjøring. Jeg ser heller ingen overveldende gode grunner til at Norge skal legge seg på 10 års varighet for førerkort, når vi har mulighet til å velge 15 år. Fremskrittspartiet og Høyre la ved behandlingen av St.prp. nr. 79 (2007–2008) stor vekt på at den generelle aldersgrensen for kjøreseddel for persontransport mot vederlag heves fra 70 til 75 år, og det er positivt at dette ser ut til å bli fulgt opp. Det er også positivt at personnummer etter oppfordring fra Datatilsynet fjernes fra førerkortet.