Kjell Ingolf Ropstad (KrF): Hvert år kjøper 80–120 ungdommer pilotutdanning i utlandet for ca. 100 mill kr per år fordi det ikke finnes tilfredsstillende tilbud i Norge. Også Avinor kjøper flygelederutdanning i utlandet for betydelige beløp fordi det ikke finnes utdanningstilbud i Norge. Nå ønsker Luftfartsutdanning Sør å starte høyskoleutdanning slik at vi dekker behovet selv, bygger opp kompetansemiljø i Norge og studentene slipper store utgifter.
Når vil statsråden sørge for at vi får opprettet en slik skole i Norge?
Begrunnelse
I dag er det utdanning i utlandet for betydelige beløp som sørger for at vi har flygeledere og piloter i Norge. Utdannings- og forskningsdepartementet satte i 2005 ned et utvalg sammen med Forsvarsdepartementet og Samferdselsdepartementet for å utrede spørsmål knyttet til trafikkflygerutdanning. Rapporten ble avgitt i april 2006. Den sa blant annet at ”Hovedutfordringen for dem som ønsker en pilotutdanning, er, i tillegg til å oppfylle de relativt strenge opptakskravene (noe variasjon fra skole til skole), å skaffe finansiering. Utdanningen er svært kostbar. Muligheten for støtte til utdanningen er begrenset, slik at studentene i visse tilfelle på privat basis må finansiere opp mot 1 mill.kr. Flytimer er kostbare og må gjennomføres både for å få og for å opprettholde sertifikater. Kostnadene ved utdanningen kan være en hindring både for bred rekruttering og for likestilling i pilotyrket.” og videre; ”På grunnlag av de vurderinger som er gjort, mener utvalget at det er behov for en offentlig trafikkflygerutdanning for å bidra til at Norge har tilgang til et stabilt fagmiljø med kompetanse i luftfartsfag og fordi trafikkflygeryrket skal være et reelt alternativ for kvalifisert ungdom uavhengig av den private økonomiske situasjon.”
Det konkrete prosjektet knyttet til dette utdanningstilbudet, Luftfartsutdanning Sør, er inne i en helt avgjørende fase, og for at skolen kan starte opp må det bevilges ca 10 mill i 2011 og ca 30 mill i 2012 for så å øke til ca 60 i 2013.
Uten tydelige signaler fra Regjeringen vil det være vanskelig for kommunene som eier skolen å fortsette planlegging og forsøk på oppstart.
Dette prosjektet vil også gi ca 50 arbeidsplasser til Froland og Evje og Hornnes kommune, noe som vil være av stor betydning for distriktskommunene.