Arne Sortevik (FrP): Statens Havarikommisjon har lagt frem sin rapport om møteulykken på Fv 13 i Alta der 3 mennesker mistet livet i januar 2009. Veien burde vært utbedret eller stengt er kommisjonens konklusjon. Denne konklusjonen understreker igjen at det haster med å få etablert eget veitilsyn og frata Statens Veivesen det tilsynsansvaret etaten i dag har med egen virksomhet. Et regjeringsoppnevnt utvalg anbefalte i febr. 2009 å etablere et uavhengig veitilsyn.
Når vil et uavhengig veitilsyn være på plass?
Begrunnelse
I dag finnes det ingen uavhengig myndighet som undersøker om veimyndighetene gjør jobben sin når de bygger og vedlikeholder veier i Norge. Et regjeringsoppnevnt utvalg konkluderte i februar 2009 med en anbefaling om å etablere et uavhengig veitilsyn. Utvalget mente et veitilsyn kan redde mange liv i trafikken. Saken har vært ute til høring og det er snart et år siden høringsfristen gikk ut. Veitilsyn er fortsatt ikke etablert. Det er naturlig å bruke ordningen innenfor luftfarten som eksempel. Ingen ville vel i dag ha akseptert at flyselskapene selv eller den statlige virksomheten Avinor selv skulle ha ansvar for å føre tilsyn med sikkerheten for de flyreisende. Likevel er det en slik modell som fortsatt brukes innenfor veitransport. Jeg presiserer at FrP anbefaler en løsning med et samlet transporttilsyn for alle transportgrener slik det er gjort for Statens Havarikommisjon for Transport som undersøker ulykker for alle transportgrener - også ulykker innenfor veitrafikken. Det viktigste er likevel at veitransporten får egen uavhengig tilsynsmyndighet og at Statens Veivesen ikke lenger får anledning til å føre tilsyn med egen virksomhet. Jeg håper derfor at statsråden nå kan sørge for at et Veitilsyn eller enda bedre et samlet Transporttilsyn snarest blir etablert i Norge.