Ingjerd Schie Schou (H): Vil finansministeren sørge for enklere og rimeligere tollbestemmelser for utenlandske fritidsbåteiere som gjør det lettvint og attraktivt å vinterlagre båt i Norge i påvente av neste sommer?
Begrunnelse
Et økende antall utenlandske fritidsbåter legger seilasen til Norges langstrakte kyst. Samtidig blir det stadig flere som ønsker å legge båten i vinteropplag i en norsk havn for å fortsette seilasen neste sommer. Dette er ikke bare et spørsmål om at det forventes at vi, som sjøfartsnasjon, utviser et visst minimum av gjestfrihet overfor sjøfarende fra andre land, men det er også av en viss næringsøkonomisk interesse for kystkommunene. Det kan også bidra til å stimulere utenlandsk båtturisme langs kysten. Dagens tollbestemmelser gjør det lite attraktivt og relativt kostbart å sikre vinteropplag av båten i påvente av ny sommer - og mulighet for å fortsette seilasen langs kysten. Dette har konsekvenser for turismen i Norge og for havnene og marinaene langs kysten. Det er nærliggende at slikt regelverk samordnes mellom først de nordiske land - dernest EU. Spania har endret sitt regelverk til å tillate vinteropplag i 6 måneder og har innført enkle forvaltningsmessige rutiner for å legge forholdene til rette for utenlandske båtturister. I Nord Norge er det i ferd med å oppstå en ny situasjon. Finnmark kan bli meget aktuelt for overvintring når det åpnes for å seile på vannveiene gjennom Russland helt ned til Svartehavet. Det skal allerede nå være mulig å seile på vannveiene ned til Østersjøen. Ønsker man en overvintring så er det naturlig å komme på forsommeren, legge igjen båten for vinteren og returnere på høsten. Da kan også 6 måneder være lite. det drøftes i flere miljøer behov for 18 måneders mulighet til vinterlagring.
Skal man unngå at båter legges igjen ulovlig, slik det gjøres nå langs hele kysten, bør regelverket samordnes og utformes slik at det innbyr til slik turisme.
Det kan f eks være en seilingstillatelse uten betingelser for 18 måneder med mulighet for forlengelse f.eks. 2-3 ganger.