Robert Eriksson (FrP): En ung kvinne er født med en tannskade som har ført til store utgifter gjennom årene. Kvinnen er student og har, i perioder, måttet bruke hele studielånet til tannbehandling. Hun har store problemer med å klare seg økonomisk. Hun har søkt NAV om hjelp til å dekke utgiftene til tannbehandling og fått til svar at behandlingen klart var helt nødvendig, men at hun hadde søkt etter at behandlingen var foretatt, noe som ikke kunne aksepteres.
Finnes det muligheter for fleksibilitet et slikt tilfelle?
Begrunnelse
Jeg er kjent med at man etter regelverket skal søke om støtte til tannbehandling før man setter i gang behandlingen slik at det kan innhentes priser fra forskjellige tannleger og at NAV får et grunnlag for å vurdere hvor meget av kostnadene som skal dekkes. Når imidlertid NAV erkjenner at behandlingen var helt nødvendig, men at personen har brukt feil prosedyre i forhold til regelverket, må det kunne gå an å foreta de nødvendige undersøkelser i ettertid og refundere det beløp man finner naturlig og korrekt. Så vidt jeg skjønner har personen i dette tilfellet rett til en viss refusjon, som hun går glipp av fordi hun ikke er ekspert på korrekt regelverk.