Bård Hoksrud (FrP): GTL er et miljøvennlig drivstoff basert på naturgass som kan brukes i dieselmotorer. Drivstoffet gir en kraftig reduksjon i lokale utslipp. Dessverre har regjeringen bestemt at det skal være mineraloljeavgift på GTL, noe som gjør drivstoffet svært dyrt.
Vil statsråden revurdere denne avgiften på GTL slik at utslippene i de store byene kan reduseres betraktelig uten å innføre nye restriktive tiltak?
Begrunnelse
Oslo kommune har kommet med en rekke forslag for å redusere den lokale forurensningen i byen. Lokal forurensing er jo også en utfordring som andre storbyer av og til har - spesielt på enkelte vinterdager. I Oslo vurderer en arbeidsgruppe blant annet å nekte trailere å kjøre gjennom sentrum, at folk ikke skal få kjøre dieselbiler, samt flere andre drastiske tiltak som griper inn i folks hverdag. Alle har stor forståelse for de problemene mange med lungesykdommer har på grunn av lokal forurensning, men å fjerne mineraloljeavgiften på GTL vil være langt mindre inngripende. Jeg har tidligere tatt opp spørsmålet om rent GTL-drivstoff i mitt skriftlige spørsmål Dokument nr. 15:886 (2010-2011). Tiltakene som nå vurderes i de største byene gir finansministeren en god mulighet til å være på lag med både bilistene og miljøet.