Øyvind Halleraker (H): En avvikling av ”veifritaket” vil medføre økte merverdiavgiftskostnader for bygging, vedlikehold og drift av offentlig vei.
Hva blir kostnadsøkningen for et gjennomsnittlig veiprosjekt dersom avviklingen av momsfritaket gjennomføres, og hvor mye må bevilgningene til Statens vegvesen økes for å sikre provenynøytralitet?
Begrunnelse
I merverdiavgiftsloven er det gitt et fritak for beregning av merverdiavgift ved omsetning av tjenester i siste ledd til offentlig vei. På side 76 i Prop 1 LS (2011-2012) fremgår det nå at Regjeringen vurderer å fjerne momsfritaket for vei i statsbudsjettet for 2013. En avvikling av fritaket vil uten tvil føre til økte merverdiavgiftskostnader for bygging, vedlikehold og drift av offentlig vei. Den gjennomsnittlige kostnadsøkningen for et vanlig veiprosjekt vil være viktig å vite konsekvensene av tiltaket.