Borghild Tenden (V): Vil regjeringen sørge for at pengestøtten til Norgespaviljongen i Walt Disney Worlds Epcot park gjenopptas slik at paviljongen igjen kan bli en attraktiv og tidsriktig markedsfører for Norge?
Begrunnelse
Norgespaviljongen i Walt Disney Worlds Epcot park har vært Norges eneste permanente verdensutstilling gjennom mange år. Paviljongen ble åpnet i 1988 av daværende Kronprins Harald, og var finansiert av staten og norske bedrifter. Paviljongen ble solgt til Disney i 1992, men den norske staten bidro årlig med 200.000 dollar til utstillingen frem til 2002. Etter dette har ikke paviljongen mottatt midler fra Norge. Innovasjon Norge og myndighetene mente at ikke paviljongen ga noe mer turisme til Norge og derfor ikke var et satsingsområde. Konsekvensene av dette var at turistinformasjonsstanden ble fjernet, de norske managerne forsvant, de norske kokkene forsvant, restauranten ble omgjort til en prinsesse storybook dining og dermed mindre norsk. Svært lite i paviljongen blir oppgradert eller gjort noe med. Reklamefilmen fra om Norge som turistattraksjon er den samme som snurret i 1988.
Norgespaviljongen er bra promotering for Norge. Det er 11 millioner besøkende hvert år, og paviljongen går i driftsmessig overskudd hvert eneste år. Det vil være en lønnsom investering for Norge å få laget en ny reklamefilm om Norge, produsere nytt relevant informasjonsmateriell og få en generell oppdatering av paviljongen. En årlig pengestøtte på ca. 200.000 dollar vil føre til at Disney tar paviljongen på alvor slik at den blir mer attraktiv for besøkende til parken.